Morgonstund...har klorsmak i mund

Idag har jag blivit rikt inspirerad! Jag har under eftermiddagen ställts inför frågeställningen "Vilken är skillnaden som gör skillnaden?". Mannen som inspirerat och ställt frågan heter Michael Södermalm, är mental coach och var inbjuden till en tretimmars session på en inspirationsdag/kick-off för kollegiet. Michael är en otroligt uppskattad föreläsare och inspiratör och är lovordad långt utanför Sveriges gränser.

Frågan ovan satte såklart de små grå i rörelse och denna gången kändes det som att de inte bara snurrade runt utan faktiskt rättade in sig i en strukturerad ordning för någonstans känns det som att de faktiskt lyckats leverera - Vilken är skillnaden som gör skillnaden? Svaret är busenkelt.

Min blogg handlar om utmaningen att bli en mer komplett och bättre triathlet men på många sätt också om att förbli en underbar och fostrande pappa, älskvärd make, hjälpsam kollega, förtroendefull vän, inspirerande träningskompis och omtänksam son. Låt mig denna gången fokusera på triathleten...inte för att det är viktigast utan för att jag känner att just nu följer det övriga i fotspåren av den bättre triathleten Lars.

Jag har bestämt mig för att bli en bättre triathlet. Punkt! End of discussion! Over and out! Jag har satt upp tydliga och mätbara mål som jag skall dela med mig av vid ett senare tillfälle. Jag har min sluttid på Järnmannen i Kalmar 2010 nedskriven så att jag ser den varje gång jag öppnar plånboken, kylskåpet och träningsväskan. Tiden står på vattenflaskorna, på löparskorna och på cykelstyret. Jag har andra måttsatta mål på strategiska ställen så att jag ständigt blir påmind om dem, så att jag lever dem och så att de blir en del av min vardag. Ett av de avgörande besluten jag tagit för att bli en bättre triathlet är att vid varje träning göra något oväntat extra... För mig betyder det till exempel att jag väljer att springa en liten extra runda efter Solvikingarnas långpass på söndagförmiddagarna. Det betyder att jag efter varje cykelpass ute alltid springer en runda för att få växelträning i benen. Det betyder att jag väljer att köra ett extra simpass på fredagmornar 06.40. Det betyder att jag vid varje simpass överaskar mig själv med en oplanerad extra avslutningssserie. Det betyder att jag när jag förusatt mig att göra 5 st tvåtusingar på löpbandet kör jag en sjätte. Det betyder att jag avslutar ett spinningpass med 15 minuter fartlek på löpbandet. Det betyder att jag med ett rungande YES! ger mig själv 15 extra knäböjsupphopp efter de ordinarie 3 seten. Att göra något oväntat extra skulle också kunna innebära att avbryta ett simpass om kroppen inte hänger med och gå hem och läsa senaste "Triathlete"...

Att jag bestämt mig känns som en primär nyckel till framgång oavsett om det gäller att bli en bättre triathlet, äkta make, pappa, kollega, vän, träningskompis eller son. Utifrån det beslutet kan jag sedan vidta nödvändiga åtgärder - åtgärder som i mitt fall ofta följer känslans ingivelse och inte logikens. Du blir bra på det du brinner för - såklart.

"Vad är skillnaden som gör skillnaden" - svaret är busenkelt. Det är jag och mina val som gör skillnaden som är skillnaden. Väljer jag att göra det extra oväntade i min träning för att bli en bättre triathlet kommer det att vara skillnaden som gör skillnad. Väljer jag ett poitivt mindset innan jag kliver in på kontoret kommer det att vara skillnaden som gör skillnaden för mig, mina kollegor och de jag interagerar med på jobbet. så funkar det ju hela vägen...det är dina och mina beslut och val som är skillnaden som gör skillnaden. Att sedan valen styrs av våra värderingar och den packnning vi varje dag lägger till och tar bort i ryggsäcken är en annan sak som det finns folka som säger sig vara bra på att grotta i...

Därför kändes det så skönt att sätta väckarklockan på 05.00, kliva på bussen 05.36, stå 15 minuter och frysa utanför Valhallabadets entre, hoppa i vattnet 06.40 och köra ett helt extra oväntat simpass - snacka om att det är skillnaden som gör skillnaden!

Det är lite som gör mycket!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...