Backintervaller//Fotbollsträning


Jag tänker inte damma av mina gamla matteböcker för att beskriva begreppet parallellitet utan enkelt konstatera att det är lika med simultankapacitet. Det täckta könet hävdar ju att män inte har sådan men på just tisdagar har i alla fall jag det...ibland. Låt mig förklara: Jag har svårt för bollsporter. Eller inte svårt för bollsporter i sig tror jag utan mer för bolljäveln som är inblandad...oavsett storlek så är den alltid i vägen, den lägger fälleben och strular till det. Följaktligen har jag nog svårt för bollsporter trots allt - och har alltid haft. Inte ens på TV är det kul... Nu spelar min son Axel fotboll och han gör det varje tisdag. De gånger jag sitter och tittar på får jag gåshud av ångest över de hemska minnen från den tiden då jag själv försökte mig på att hantera en fotboll. Så istället för att sitta vid sidan i en klaustrofobiskt liten gymnastiksal (en sån med träbänkar och ribbstolar längs sidan, handbollsmål och en tjock illaluktande madrass uppfälld mot kortsidan...ja, du vet...kanske kan du till och med känna lukten...) med gåshud och ångest så springer jag 10 x 375 meter backintervaller. Det ger också gåshud men av en helt annan kaliber och med helt andra effekter på psyke och fysik. Så jag är verkligen simultan - jag har Axel på fotboll OCH jag springer intervaller samtidigt!!! Parallellitet är en av lösningarna till den den ultimata utmaningen och innebär bland annat att cykla till Halmstad samtidigt som övriga i familjen åker bil. Det innebär att simma snabba 25:or när Axel och Leah är på simskolan. Det innebär att köra tvåtimmars spinning samtidigt som Leah är på Funky Kidz på Gymnasium. Det innebär att springa långpass när familjen vaknar och äter söndagsfrukost. Det innebär att köra styrka på luncher mitt i arbetsveckorna.

Parallellitet är givetvis en del av lösningen på problemet - "jag får inte ihop det". Sen krävs det naturligtvis en älskvärd fru som stöttar hela vägen ändå - och det har jag. Tack Jenny för att du stöttar mig hela vägen i min triathlonsatsning - en satsning som betyder otroligt mycket för mig och som jag inte kunnat göra utan ditt stöd och dig vid min sida!

Vilken skillnad har jag gjort idag som gör skillnad då? Jo, jag sprang en elfte backintervall...och jag avslutade kvällens 3,3 km simpass med en 50-ia max...

Kommentarer

  1. Parallellitet är lösningen på många problem för kombinationen familjefar och triathlet har jag märkt.

    SvaraRadera
  2. Ja det är jag. Fru och två barn som tränar simning och fotboll.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...