En kort stund hos Audi i Göteborg

Jag behöver en ny bil. Jag vill ha en ny bil. Jag vill köpa en ny bil.

För ett par veckor sedan satte jag mig i en Audi Q5 och blev riktigt förtjust. Bilen var en inbytt fd tjänstebil som gått 10 000 mil, årsmodell 2011. Utrustningsmässigt är den helrätt. Jag och säljaren är dock lite oense om vilket som är rätt pris... Detta är bakgrunden - jag vet vad jag vill ha!

Idag hade jag möjlighet att stanna till hos Audis begagnatcenter på Jolengatan i Göteborg. Jag parkerade mitt fordon utanför entrén och gick laddad in i bilhallen full av förväntan över att få ta del av vad butiken hade att erbjuda. Det är inget nytt - jag möts av ett gäng män i svarta pikétröjor, någon med kaffekopp i handen, någon annan slöbläddrandes i en produktkatalog och en tredje dito sysselsättning i en GP. Fel - jag möts inte, jag tar mig till dem och känner mig som ett ufo när de de tittar på mig. Till slut frågar den mest hungrige säljaren om jag behöver hjälp. Ja tack, säger jag - Jag vill gärna köpa en Audi Q5 med Alcantaraklädsel (sportstolar), Trailerpaket och automatlåda som minsta utrustningsnivå och jag kan tänka mig alla färger utom vit. OBS utom vit! Jag meddelar också att jag vill köpa en begagnad (jag är på begagnatcentret...) på upp till 10 000 mil. Kanske en inbytt tjänstebil? Observera att jag sa att "jag vill köpa". En Q5a.

Den hungrigaste säljaren nickar förstående och tar mig sedan ut på gården och går direkt fram till en vit Q5a med tygklädsel och vanliga stolar - fabriksny. Nja, sa jag - det var inte riktigt vad jag tänkt mig varvid den hungrigaste säljaren nu går in i bilhallen igen och frågar sin kollega efter en Q5a med Alcantaraklädsel. Denna mer produktkunnige säljaren tar då med mig till en vit Q5a med Alcantaraklädsel - och dessutom RS-relief i skinnet. Säkert mycket exklusivt. Dock inget trailerpaket. Prislappen var emellertid 100 000 över vad jag tänkt mig. Nu hade ju ingen frågat mig hur mycket pengar jag är beredd att lägga så det var ju inte hans fel att bilen var 100 000 över min budget. När jag stod vid bilen var den mer produktkunnige säljaren helt tyst - inte ett ord, inte en fråga. Kanske är han tankeläsare, tänkte jag men insåg snabbt att så inte var fallet när jag dubbelkollade färgen på bilen. När jag så ville kommunicera var den mer produktkunnige säljaren borta. Skam den som ger sig tänkte jag - jag vill ju köpa en Q5a - så jag knatade bort till två andra Q5or i lokalen. Den ena svart med Alcantaraklädsel, Trailerpaket och ett välvårdat utseende så jag öppnar dörren oh intresserar mig lite extra för bilen. Nu börjar jag känna mig rätt ensam faktiskt. För att ha anledning att dröja kvar och kanske få lite uppmärksamhet kollade jag lite på en Q3a också men konstaterade snabbt att den är för liten, jag vill ha en mustig bil. Det är Q5'an i min värld. Generös på något sätt. Så som jag vill vara. Så vill jag uppfattas.

Härvidlag kände jag att ingen på Audi begagnatcenter ville sälja bil till mig - och jag var nu relativt övertygad om att jag inte vill köpa någon längre. När jag med ganska bestämda steg gick mot utgången blev jag upphunnen av den hungrigaste av säljaren som ställde den extremt briljanta frågan "Hittade du någon Q5a?". Nu visste jag inte riktigt vad jag skulle svara och i all min ärlighet så sa jag bara att jag kände mig lite ensam i letandet och att jag väljer att avvakta lite.

Så här i efterhand tänker jag att alla säljarna på Audi Begagantacenter fick rätt - varenda en fick rätt. De måste ha tänkt att en kund som kommer in i cykelbyxor, cykeltröja och cykelskor inte köper någon bil. Och ta mig tusan - alla som tänkte så fick 100% rätt.



Kommentarer

  1. Mattias Halmstad7 augusti 2014 kl. 22:41

    Kom till mig i trikåer så ska du få köpa en XC60 av mig istället:)

    SvaraRadera
  2. Volvo i Göteborg? Det krävs liksom en speciell för att sticka ut då kan jag lova.... :-)

    SvaraRadera
  3. Rätt många åsikter om Audi på: https://www.facebook.com/lars.rosencrantz/posts/10152590028097230?comment_id=10152590102132230&offset=0&total_comments=16&ref=notif&notif_t=share_comment

    SvaraRadera
  4. Hej Lars!

    Det är jättetråkigt om du upplevt ett ointresse för dig som kund från säljarna på Audi Göteborg Begagnatcenter! Vi vill erbjuda alla våra kunder ett engagerat och positivt kundbemötande, oberoende av vad de har på sig, och utvärderar ständigt hur vi kan bli ännu bättre på detta. En sak som är oerhört viktigt för oss i detta arbete är direkt feedback från kunder som delar med sig av sina upplevelser. Vi uppskattar att få synpunkter; både ris & ros, direkt till oss så att vi har en möjlighet att åtgärda eventuella synpunkter eller brister på plats.

    Audi Göteborg Begagnatcenter:plus är en stor anläggning och i dessa semestertider är den om möjligt ännu större eftersom vi är färre arbetande säljare på plats när kollegorna är på semester. Vi har därför sällan möjlighet att möta upp kunden direkt i dörren. Vi har istället en centralt placerad loungeyta dit vi söker oss när vi inte är upptagna med kunder eller är på parkeringsplatsen utanför huset, för att vi skall vara lättare att lokalisera.

    I dagsläget har vi ca 230 bilar i lager – dvs både på plats inne och utomhus. Hur gärna vi än vill så är det omöjligt att hålla samtliga bilar, deras utrustning och pris uppdaterat i huvudet. I vår anläggningen säljs det dessutom bilar varje dag vilket innebär att det aktuella utbudet ändras hela tiden. Jag håller med dig om att det låter märkligt att du blir medtagen till en vit Q5a när du uttryckte att du inte ville ha en vit bil – men kanske upplevde säljaren att de övriga utrustningsdetaljerna du nämnde var lika viktiga, eller viktigare för dig och fanns i den bil som presenterades? Det kan vara en utmaning att hitta en begagnad bil som har allt det man själv letar efter.

    För att få en lättare start & kontakt vid nästa besök, som vi hoppas kommer, kan man gå in och titta på befintliga bilar i lager på nätet; www.audigoteborg.se/begagnadebilar och hänvisa säljaren till den specifika bil man är intresserad av, om man inte har lust att strosa runt vår anläggning och titta på olika alternativ.


    Vänliga hälsningar - Best regards

    Audi Göteborg

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för era kommentarer på mitt inlägg skrivet utifrån en upplevelse av ointresse från er sida.
    Jag förväntar emellertid mig även vid ett eventuellt nästa besök att säljaren tar sig tiden att sitta med mig och göra den sökning och det letande efter bilar som ni uppenbarligen förväntar er att jag skall ha gjort när jag kommer till er. Jag vill bli såld till - inte förevisad en bil jag själv letat upp. Det är jag tyvärr inte beredd att betala för.

    Återigen tack för ert svar!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...