Inte alls platt...

Just hemkommen analyserar jag långhelgens träning. Den väcker uppenbarligen en del frågor men först skall jag avliva myten om att Danmark skulle vara platt. Området strax sydväst om Ebeltoft och Grenå är oerhört vackert och landskapet ger verkligen inspiration till cykelträning! Sök på Mols Bjerge så hittar du massor med inspiration till en långhelgs cykelträning!



Jag har i helgen tillbringat två cykelpass tillsammans med en mycket god vän som jag träffade på surfsemester i Marocko 2002. Sedan dess har vi följts åt och surfat tillsammans i Sydafrika och på danska västkusten. Han hittade tidigt cykelsporten och vi var också på Mallis tillsammans våren 2010. Vad jag inte riktigt förstår är den uppenbara skillnaden i kapacitet - jag fullkomligt står stilla i backarna jämfört med honom...han körde runt och plockade blommor i vägkanten under det att jag slet som ett djur för att ta mig upp för de danska alperna. När det sen vänder och går på platten så har han inte en suck att hänga med - hans kapacitet räcker inte till och han flyger av mitt hjul innan jag blinkat.
Det är i faktisk samma förhållanden när jag kör med en annan mycket god vän och elitcyklist - i backarna så dansar han om mig men när vi kör på flacken i 45 knyck sliter han sönder sig...

Vad är det som skapar denna "obalansen" mellan mig och de som är "cykeltränade"? Cykeltypen? Vikt på ekipaget? Fysisk status? Genetiska förutsättningar att cykla i backe resp på flacken? Eller är det bara så att man blir bra på det man tränar?

Tacksam om du som läser detta kan bidra med idéer...

Kommentarer

  1. Du är stor och stark, en bra typ för platt-cykling, usel för backar. En riktig cyklist hänger av alla stora starka icke-cyklister på platten också, men en medelmåttig lätt cyklist kommer alltid vinna i backarna.

    SvaraRadera
  2. Det är ju samma skillnad mellan åkarna i världseliten på Cykel (touren).

    spanska bergsgetter som alltid är med å slåss om etappegrar i bergen som sen dagen efter tappar 5 minuter på 2-3 mil platt tempo etapp.
    olika kroppar & gener bara helt enkelt...

    SvaraRadera
  3. Jag tror på det som Erik skriver; det handlar om ett vikt/effekt-førhållande. Jag væger 85 kg, och har det således mycket tungt att jobba mot gravitationen i uppførsbackar jæmført med mina kompisar på 65 kg. Men på platten, dær min høgre effekt kommer till bættre anvændning sedan mina 85 kg inte spelar lika stor roll, kan jag trycka på mer æn honom. Skillnaden på oss då ær egentligen bara luftmotståndet eftersom jag ær lite bredare æn honom.

    Slutsatsen ær att vi tungviktare borde satsa på en platt bana før bæsta resultat. Jag ska køra IM CdA i slutet av juni... Rolling hills! Ångrar valet av tævling...

    Btw, supernøjd med ISM-sadeln! Kørt ca 100 mil med den nu.

    SvaraRadera
  4. Jag tror det är mentalt, Lars. Just nu har de bestämt att du är sämre - men det är du inte! Jag minns att jag förra året hängde med din kompis på Mallis uppför backarna. Du är starkare än jag. Bestäm dig för att du är bättre!

    Wolffram

    SvaraRadera
  5. Thanx! Torbjörn - du har en poäng...kanske samma syndrom som jag haft en släng av när det gäller löpning...

    I övrigt gäller det alltså att hålla i dieten...för att bli en bergsget. Spansk kommer jag nog dock aldrig att bli ;-)

    Tobias! Glad att du är nöjd - och en bekräftelse på att sadeln inte är ännu en "kul att ha"-produkt inom cykelsporten...

    Ashkan - snabba gruppen idag!
    /L

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...