Flytta på er!



Helt utan egentlig planering fick jag till en av årets maffigaste helger hittills. På fredagen hade jag en liten mingeltillställning för att fira inträdet i H40 tillsammans med en massa goda vänner. Vi var på Citygolf Restaurang på Färjenäs. Bröderna Irfan och Emir hade roddat en suverän kvällsbuffé, fixat uteätarväder och golfklubbor till barnen - supernöjd med hela kvällen!

Jag har ju den unika möjligheten till underbar distanscykling varje gång familjen skall till stugan i Tylösand - så även i lördags då jag dessutom kunde åka med Hisingen CK's SUB8-grupp till Varberg. Därefter, när jag längtade efter mina aerobågar som en bäbis efter sin napp, kunde jag krypa ihop och nästan hålla samma fart resten av vägen. Totalt landade jag på ca 37 i snitt - varefter jag somnade som en gris i solstolen. När jag vaknade tryckte jag i mig ett halvt kilo smågodis. Låååångt ifrån optimal början på recoveryn - möjligtvis bortsett från tuppluren!

Av en händelse skulle Kristian Olofsson cykla från Halmstad till Göteborg och med den vetskapen tändes ju hoppet om att få till ännu en långscykling trots att benen var ganska stiffa efter lördagen. När allt var fixat med 2 m3 makadam, inhandling av virke osv kunde jag ta emot Kristian och förbereda hemrullen - Gött! Eller rull och rull...det blev en riktigt tuff körning i elak kantvind. På de 20 k mellan statoilrondellen i Falkenberg och avtagsvägen in mot Varberg fick benen fritt spelrum och jag tryckte iväg ett 41-snitt efter att vi till Falkenberg växeldragit i 36.

Efter det makabra beslutet att frikänna en bilist som uppenbarligen med berått mod kört på en cyklist på allmän väg valde vi cykelbanan in till Varberg - dock utan att hålla igen på farten något nämnvärt... Strax innan avtagsvägen mot Träslövsläge kliver en kopplad Golden Retriever ut i cykelbanan följd av dennes överviktige semesterklädde husse. Kristian nitar och jag skriker för att få semesterfiraren att hålla i hunden vilket jag också på ett tydligt sätt ber honom göra när vi cyklar förbi...det är då vi får ett "Flytta på er" i ett ganska otrevligt tonläge i baken. All respekt för att semesterfiraren blev rädd - men det blev vi också...att fällas av ett hundkoppel med en fet semesterfirare i ena ändan och en likadan Golden Retriever i andra känns som lite som början till slutet på en cykelkarriär... Nåväl, det är inte poängen utan jag vill bara komma åt det faktum att cykelbanor är en livsfarlig plats för cyklister att vara på - och den livsfaran gäller inte bara cyklisterna. Därför befinner vi oss oftare på vägen än på cykelbanan så därmed följer också en vädjan till bilisterna att vara lite mer ödmjuka mot oss i trafiken.

Hem från Varberg gick på bekymmerslösa 35 i snitt med ett kort stopp på macken i Väröbacka för Snickers nr 3 och ett numera klassiskt stopp på Pressbyrån i Kungsbacka för en Redbull & Cola - vem fasen har sagt att man inte kan dricka sig i form? Totalt 8000 kCal enligt klockan så lite back låg jag nog trots 3 snickers och en Redbull & Cola...




Kommentarer

  1. magnus Orrebrant15 juni 2011 kl. 00:09

    Lars verkar som du har lite problem med medtrafikanter oxå. Själv råkade jag ut för en bilist som tutade och kastade en ölburk på oss för att vi cyklade på vägen och inte på cykelbanan. Frågan är om det är farligast med en hund eller en ölburk framför hjulet!!! Ha en god tur...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...