Nyfittad

Det har i sammanhang med mitt tidigare blogginlägg om Gun, ny sittställning osv dykt upp en olycklig förveckling i det svenska språket...

Jag vill å det bestämdaste påpeka att i just detta sammanhanget är nyfittad inget annat än att man har gått igenom sin sittställning på cykeln för att om möjligt försöka utveckla större effekt med mindre ansträngning och med ökad eller åtminstone bibehållen bekvämlighet. Nyfittad i detta sammanhanget kan man anses vara tills dess att man vid ett mer seriöst träningstillfälle bekräftat att den nya positionen ger önskad effekt. Att anse sig nyfittad efter att ha tex bytt styrlinda rimmar illa med ordets rätta betydelse och bör i dylika sammanhang ersättas med annat mer passande uttryck.

På tal om styrlinda - ny kör jag svart...den vita blir ju det ändå efter ett kedjehopp...Och en hemlis - alla seriösa cykelkonnessörer som hävdar att vit styrlinda är det enda som räknas byter styrlinda efter varje lopp...och OM du väljer vit styrlinda är det OK med både svart och vit eltejp i ändarna. Det är dock INTE OK med vit eltejp om du hädar och kör med svart styrlinda... Att köra vit styrlinda med svart tejp är hästlängder mer etikettsbrott än att komma med skärm på hjälmen vid triathlontävling/-träning...hästlängder mer...

Liten varning alltså för just termen nyfittad och i vilket sammanhang den används.

Eder blinkfyr i språkakademin/Lars

Kommentarer

  1. Jag kommer att verka för att ordet å det snaraste dyker upp i Språkrådets nyordlista ;).

    SvaraRadera
  2. Hoppsan vilket konstig anonym pseudonym jag skrev under där. Anne Mari Rundqvist Nedevska var namnet.

    SvaraRadera
  3. Det är ett riktigt bra ord...håll utkik efter mitt nästa bidrag till att försvengelska vårt språk :-))

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...