Gun - e inte det ett flicknamn?

Två tävlingar kvar innan Kalmar. Först är det RM-sprinten i Halmstad - en underbar stad som jag tillbringat större delen av samtliga mina somrar sedan 1975. Där har jag bland annat kört taxi, windsurfat, partajjat och därtill hörande aktiviteter, patrtajjat igen, tränat, träffat min fru och köpt sommarstuga. Vad jag ännu inte gjort är tagit ett RM-guld i sprinttriathlon och det tänkte jag passa på att göra första helgen i juli. Simma i Nissan kan ju kvitta men bara tanken på att få släppa loss cykelbenen på en avstängd slottbro och ner under järnvägsviadukten ger mig välbehagsgåshud...och att få ge mina superlätta Kinvara fritt spelrum längs löpbanan känns somen ynnest!

Sista helgen i juli går Arvika Enervit Triathlon - en för året het nykoming i tävlingsalender. Banan lär vara helt platt och med resultatet från Örserum i ryggen kan det bli en riktigt maffig inledning på nedvarvningen inför Kalmar. Med Mats Slorfelt som huvudarrangör kommer det att bli en fantastisk tävling med massa intressanta utställare, nämnkunniga sponsorer och roliga arrangemang runt själva tävlingen. Bland annat skall IFK Göteborgs fotbollsspelare möte Färjestads hockespelare i en triathlonstafett...Åk dit om du kan!

I dag har jag ändrat min position på cykeln - big time. I och med den nya ISM-sadeln har jag sen bytet känt att jag borde kunna åka mycket mer aggressivt. Redan efter första passet med sadeln sänkte jag droppet 1 cm. Nu har jag har vänt på styrstammen och dessutom tagit bort en förhöjningsring på 1,5 cm. Total gör det nog ca 2,5 cm i ökat drop. Jag har flyttat isär pinnarna och ökat cc-måttet med drygt två cm utan att försämra aerodynamiken - och samtidigt förbättrat bekvämligheten markant. Att öka drop'et så mycket och ligga kvar med tighta armar funkade dåligt - och det finns inget större värde på långdistans i att hålla ihop dem så länge armbågarna håller sig innanför knäna. Nu känns det grymt bra! Enda oron är om agegroup-flaskan passar mellan pinnarna...
I aktern gjorde jag inga större justeringar - jag sänkte sadeln någon millimeter, flyttade fram den ytterligare en halv cm vilket teoretiskt innebär att jag kan gå på pedalen något lite senare men jag tror bekvämligheten väger tyngre än någon grads tidigare påkliv (bra ord, va...?). Jag lodade in knäet till ca 2,5 cm bakom skospetsen - perfekt! Hojjen har gått från en Agegrouper till en mean lean speed machine...nu gäller det bara för föraren att hänga med...
Lite läskigt att börja mecka mitt i tävlingssäsongen men jag har så många cykelpass framför mig att jag hinner köra in mig - lagtempot i morgon onsdag t.ex ...hej, vad det skall gå!

Som triathlet finns det i jakten på bättre tider, snabbare bikesplit och mindre vattenmotstånd en massa prylar att köpa, en massa inställningar att göra och en massa råd att följa (och att inte följa)... Nu börjar sista blocket distansträning med fokus på löpningen - idag 22k på lunchen och i morgon simpass följt av lagtempo på kvällen vilket i sig inte är ett distanspass...men ack så kul och ack så jädra bra för knopp och själ... Torsdag lååånga fartdistanser 3(2+1), fredag sill, lördag Tylösand - Simstadion ToR och söndag hemcykling till Gbg om allt flyter som det skall...

When the gun goes off it's all in your head!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...