Räddande ängel!

Kände mig som en räddande ängel idag! En klubbkompis som var med på 2-timmars idag har köpt ny tempohoj...en av de mest "slicka" på marknaden...ser ut att vara hal som en ål. En sån cykel kräver massor av ben och förmåga för att växas ur. Cykeln var parkerad utanför anläggningen med ett vanligt bygellås och hjälmen hängde på styret. Jag var bara tvungen att känna på riggen...och, my god, någonting känns vanvettigt fel...En 40 000 kronors hoj skall inte kännas så...det som kändes var ett glapp någonstans på hojen stort så att min gamla folkbuss från -69 kändes tightare... Min klubbkompis sa att han hade skruvat lite här och där och inte fått hjälp med att ställa in den utan höll på med det själv. Operation "hitta glapp" var snart avklarad...i styrlagret var det ett glapp så jag kunde stoppa in mitt feta lillfinger och känna kulorna. - Hur långt har du cyklat med detta? - Inte så långt, ett par kilometer. Ett par kilometer för lång tänkte jag och bad min klubbkompis plocka fram en insexnyckel fört att dra fast styrlagret...vi snackar säkert 8 varv på bulten...
Jag får rysningar när jag tänker på vad som skulle kunna hänt med både hoj och gubbe vid ett gupp, en håla i vägen eller en gatkant...Jobbigt att pajja ett styrhuvud på en carbonram för 40 papp för att man inte har koll, liksom...

Så jag har gjort dagens goda gärning idag! Att sedan en bikefit är på sin plats är en het annan femma...nu pajjar inte cykeln i alla fall!

När du nu plockar ut cykeln i det underbara vårvädret - se till att allt sitter fast och att du har prylar som håller. Annars riskerar du både din och andras säkerhet - speciellt om du cyklar i grupp.

Allt gott!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...