Avveckling vs. utveckling

Min mentala planering och förberedelse inför lägret på Fuerteventura och Las Playitas har gått in i en ny fas. Under en intensiv lägervecka skall jag tillsammans med ett antal av Sveriges namnkunnigaste triathleter coacha och inspirera 22 lägerdeltagar till stordåd. Jag kommer bland annat hålla i de långa cykelpassen för den mer erfarna gruppen triathleter och jag kommer att köra ett aggressivt tempopass med samma grupp där de kommer att få möjlighet attverkligen utmana sina förmågor. Jag kommer dessutom att få hjälpa de mindre erfarna triathleterna på ett av deras långa cykelpass. Jag kommer också att vara delaktig i simträningen och jag ser fram emot att få bidra vid simpassen som går i öppet vatten. I slutet av veckan kommer jag hålla i ett tufft crosspass (cykel-löp) och jag och Clas Björling kör ett fartlekspass.

Det känns otroligt inspirerande och jag kommer att få använda hela mitt register av kunskaper och erfarenheter för att nå mitt huvudsakliga mål – att varje deltagare skall känna att han eller hon fått något speciellt med sig från varje träningspass jag leder. Då menar jag egentligen inte träningseffekt i huvudsak utan ett bidrag till nytt perspektiv på träningen, ett alternativt sätt att komponera ett pass eller bara en upplevelse av sann träningsglädje. De yttre faktorerna är fantastiska – värme, sol och en ideal träningsanläggning. Dessutom är hela idén med träningsläger att få sparring från likasinnade och just sådana kommer det inte att vara brist på.

Jag drar ofta paralleller till mina idrottserfarenheter när jag blir tillfrågad om hur jag ser på grupp- och individutveckling. För mig är det väldigt enkelt:

I de allra flesta fall är du som individ själv ansvarig för din leverans. När startskottet går i Kalmar finns det ingen annan än du själv som skall göra jobbet – det är du som skall simma 3,8 km. Det är du som skall cykla drygt 18 mil och det är du som skall springa en marathon. Ingen annan! Är du säljare är det din individuella insats som i slutändan kan avgöra om du får en order eller förfrågan med dig. Är du systemutvecklare är det din förmåga att koda som i slutändan bestämmer om eller hur mycket som måste göras om för att projektet skall möta deadline. Monterar du höger framlykta på V50 är det din förmåga, kompetens och attityd som avgör om monteringen är enligt spec. Är du ledare är det i ännu högre utsträckning du som individ som ytterst är ansvarig för din leverans. I de flesta skeenden är det den enskilda individens insats som i slutändan avgör utfallet. MEN och här kommer själva essensen…det är genom att träna med ett starkt team och en målinriktad grupp som individen växer. Min absoluta övertygelse är att genom att träna i grupp skapar man framgångsrika individer. Lagtempot på onsdagar är ett ypperligt exempel där vi ligger 4-5 cyklister på 10 cm avstånd från varandra och formligen jagar livet ur varandra – ingen av hos hade i en individuell träningssituation orkat nå den effekt som vi gör där…och var har vi nytta av den träningen – jo, när det verkligen gäller dvs när kanonskottet går av i startögonblicket på tävlingen. På samma sätt utvecklas du som medarbetare och individ genom att befinna dig i ett team av människor som du kan ”träna” ihop med, som ger dig energi, som du får lov att bidra till och som tillåter dig att vara just så bra som bara du kan vara. Det innebär ju egentligen att gruppens förmåga också påverkar individens förmåga – därför måste du ta ansvar för att omge dig med just det team som ger dig rätt förutsättningar att utvecklas oavsett om det gäller din idrottskarriär eller din professionella karriär. I sammanhanget vill jag gärna lyfta fram Utvecklingspoolens Christer Olsson som så begåvat hävdar att ”det som inte är under utveckling är under avveckling” – och det är ju alldeles särdeles enkelt att applicera på idrottare. Läs gärna hans bok ”Vart är du på väg - och vill du dit?”

Ta dig sedan tid att titta på klippet här...även om du sett det tidigare är det värt att ses om och om igen!

Något som definitivt är under utveckling är ISM-sadlarnas utbredning i Sverige. Det är idel hurrarop från kunderna och nu kräver läget en större marknadsföringsbudget även om word-of-mouth effekten talar sitt tydliga språk. Riktigt kul och Grattis till dig som sett ljuset!!

För dig som går i tankarna att köpa din första simvåtdräkt har nu Stadium i Sisjön hängt fram sortimentet av Sailfish's instegsmodell Vibrant - fullsorterade i storlekar. Butiken är mig veterligen den enda butik knuten till en väletablerad sporthandelskedja i Sverige där du kan prova en simvåtdräkt innan du köper den. För dig som funderar på att byta upp dig och är nyfiken på Sailfish så räcker Sailfish One hur långt som helst - toppmodellen G-Range är tydligt ämnad för riktigt duktiga simmare som klarar sig bra utan den där lilla extra flytkraften som övriga dräkter erbjuder. Pengarna som är inblandade talar också till One-dräktens fördel...

Riktigt så hårt som i klippet med Welsh & Ingram kör vi inte på lägret i Halmstad. Det finns fortfarande platser kvar så om du vill fylla dig med lust, glädje, träning och inspiration med hjälp av just en sådan grupp som jag talar om ovan så är lägret i Halmstad ett utmärkt tillfälle! Välkommen!



Kommentarer

  1. Torbjörn Gelotte14 april 2011 kl. 08:53

    Ja, du Lars. Har du den viljan när det gäller?

    SvaraRadera
  2. Allvarligt talat - det tror jag ingen kan svara ja på förrän man är i situationen...

    SvaraRadera
  3. Jag ser att det blir något utöver det vanliga på Playitas! Kände att jag skulle satsa på den tidpunkten:-)
    Ha det bra, vi syns!

    SvaraRadera
  4. Playitas kommer bjuda på mycket inspiration i år!!! Ser fram emot att se dig!
    /L

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...