Billigt & bra?

Äntligen, tänkte jag när avin om att de nya Nokian V-däcken trillat ner hos posten. 4 sprillans nya sommardäck som fått riktigt bra omdömen i testerna flera år på rad den raka 6:an. Dessutom var de ju riktigt billiga på nätet. Däcken är liksom fostrade av den finska sisun, kargheten och envisheten...och skall ha egenskaper som sticker ut på både våt och torr asfalt och de har dessutom goda betyg när det gäller komfort. Väl hos firman som skall montera dem kollar däckhandlaren på dem och konstaterar..."Gjorda i Ryssland....". Jaha - och vad fan betyder det, tänker och säger jag och får svaret att - "De luras bara...".
Härom veckan var jag i en av de större cykelaffärerna i stan och hittade Michelin Speedium för 149:-/st (ord pris 259:-) och slog till på två stycken däck direkt eftersom jag haft den dåliga smaken att montera ett rött och ett svart däck på pärlan. Äntligen två svarta träningsdäck - men nu visar det ju sig att de är från 2008...
Lanzarote lånade jag en slang av en klubbis. Han hade ju köpt så många så billigt så jag kunde få en. Gissa hur långt jag kom med den slangen! Exakt 25 meter!!! - jag mätte med min Garmin - sen släppte ventilen från slangen! Jag får helt enkelt bryta 18-milarundan och ta taxi hem.

Jag avlägger härmed ett löfte om att i valet mellan att köpa billigt och förmodat bra och mindre billigt och försäkrat bra alltid gå för det senare. What you see is what you get - men det är ju förbannat svårt att kolla produktionsland på ett bildäck över nätet. Nu tror inte jag att Nokian skulle släppa ut kassa produkter på marknaden och lita på att jag har ställt en och annan klurig fråga till deras kundservice...

Så glöm Billigt - det blir dyrare i slutet!


Något helt annat som inte är billigt men jädrigt bra...är ISM-sadlarna som nu kommer hem i modellerna Racing och Road i rött, vitt och svart. Skall du byta sadel är det nu du skall göra det så du har tid att köra in dig ordentligt innan det är dags att leverera.

Jag finns på Fuerteventura från Påskdagen och en vecka framåt och kommer se till att du som stannar kvar hemma får följa lägerdeltagarnas träningsupplägg!

Hasta Luego!

Kommentarer

  1. Ha det bra nere på Fuerteventura! Hälsa Lars Bonnedahl från mig och Micke. Han var där nere när vi var där. Han skall göra Ironman i Zurich i år. En seg 60-åring som kört många maror och bergslopp. Micke vill att du ger Lina en kram. Och jag vill att du tränar för mig också!/Lena

    SvaraRadera
  2. Shoppat en del på nätet, bla slang o däck till racerhojarna. Har funkat kanon, levererat till närmsta postutlämning!

    Priset har landat, inkl frakt, strax under halva kostnaden jmf med cykelhandlarna här i sydsverige.

    Har inte uppfattat kvaliten på däck/slang hos de större seriösa handlarna på nätet som sämre, snarare att jag fått riktigt färska grejer som hängt med länge!
    Lycka till me träningen! /Kalle

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...