Om att inte lära sig...

Idag skäms jag! Idag har jag inte tagit mitt ansvar! Idag har jag låtit bli att använda och utnyttja mina kunskaper! En gång ingen gång två gånger en vana.

Jag har haft min cykel på service hos Göran på Cykelmagneten i Falkenberg. Perfekt läge att få mig en långrunda samtidigt som jag hämtar den! Efter morgonpasset i Valhalla trycker jag en bar och dressar om till mitt svart/vita Gore Softshellställ, löparskor och en väska med sadelstolpe, hjälm och vattenflaska. Snacka om att se ut som ett UFO som borde tas om hand av män i vita rockar. Nåväl, med jackan laddad med prylar, en bar till, en gel, reservslang och ett VISA-kort låste jag in väskan i förvaringsbox på Centralen och hopade på tåget söderut. Som fanatisk (eller numer fd fanatisk) windsurfare tryckte jag näsan mot rutan när tåget dundrade förbi Apelviken...det blåste säkert för 4,5 m2-segel och lilla vågbrädan. Men från vilket håll blåste det? det var perfekt nordvästan...sådär så att jag som är goofy kan fläska på rejäla hopp på väg ut och trascha sönder vågor på vägen in. Nu skall vi se - nordväst kanske inte är så kul just idag eftersom jag skal cykla i just den riktningen...i 11 mil...

Busschauffören som körde bussen från tågstation var själv cyklist och berättade att han minsann haft premiär förra året 10 april men att han helst cyklar med shorts och korta ärmar...jag log, höll med och gick raskt vidare till butiken. Drömmen var som ny- wires, kedja, kassett, styrlager...allt som fått sig en stänkare av innehållet i agegroupflaskan blandat med svett är nytt.

Så fort jag svängt ut på kustvägen kommer den som en knytnäve i fejset...motvinden...lugnt tänkte jag - var ju på Lanza för någon vecka sedan...(visar sig vara 4 och därefter sparsamt cyklat)...men ju närmre jag kommer Morup ca 5 km norr om Falkenberg desto högre måste jag skrika mantrat "det som inte dödar härdar". I perioder går det i 17 km/h och i andra toppar jag 27...jag har vinden ömsom dead-on och ömsom X-on från vänster. Inser att jag glömt brillor när jag känner att ögonbrynen blåser ner i ögonen...fatta att det blåser då!

Påfyllnad av vattenflaska i Åsa...ungefär en timme för sent - klantigt värre än att åka runt med juniortatueringar på benen. I Åsa unnade jag mig också en bar som blev över från Lanza och som även blev över från ett läger året innan...Calle - du vet vad jag menar!

Efter den gamla MC-handlaren i höjd med Ölmevalla kyrka kom dagens första medvind och gissa om det smakade hallontårta. Dock förnimmade jag redan här att kroppen inte riktigt ville låta mig njuta av medvinden. Gissa om jag blev glad när Mattias dök upp väntandes vid vägen strax innan underfarten av E6an i Fjärås...Jag fick dock agera lok och när vi kom till Anneberg så kom hammaren med fullkraft...kroppen tvingade mig att rulla hem i stadigt sjunkande puls från 130 till 107 vid Centralen och då var jag så flåsig, slut, dimmig, sänkt bonkad, i väggen eller kalla det vad du vill att jag hade samma symptom som efter Bikramyogan i Sthm i vintras. Armar och ben började domna pga fel balans mellan syre och CO2. Så in på korvmojjan på centralen - den där lite exklusivare där korvarna har en massa fina namn på menyn och bad om en påse - inte för att kräkas utan för att andas i...funkade kanonfint. Jag satt där i deras lilla servering och andades i en vit plaspåse...utkädd till ett UFO...och fortfarande inga män i vita rockar!

En stor korv med mos, en trippelkula glass på Triumf på Eriksberg, en del cola och vatten, stekt falukorv med mos, en påse lösgodis och en Falcon lager senare känner jag mig upplagd för lördagens tvåtimmars spinning!

Alltså se gärna ut som ett UFO men se till att ät och drick när du tränar!

Eder L


Kommentarer

  1. Torbjörn Gelotte9 april 2011 kl. 19:44

    Alltid lär man sig något. Tung premiär men härifrån kan det ju bara gå neråt, hemåt, framåt, snabbare, soligare....

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...