Träningsläger, WCTC 2010



Läge att sammanfatta den roligaste träningsaktiviteten på länge! Jag vill göra träningen för oss triathleter mer lättillgänglig, social och välkomnande. Vi kommer ofta från individuella sporter och är därmed kanske ovana att se träning som en social aktivitet och synsättet att man enkelt kan sporra sin omgivning till framgång. Att då sätta ihop ett träningsläger just med tanken att skapa delaktighet, glädje och engagemang har varit ett sant nöje och något jag kommer göra igen och igen och igen...

Nedan följer en summering av vad våra tre dagar på västkusten innehöll...men först vill jag passa på att rikta ett tack till alla de som hjälpt mig att göra WCTC 2010 till det oerhört uppskattade läger som alla deltagare givit uttryck för.

Tack till
Enervit - för högkvalitativa produkter och ett stort bidrag till värdefull energipåfyllning
Newline - för att deltagarna kunde hålla sig torra om fötterna
Cykelmagneten - för ett värmande och energigivande depåstopp innan 15 sekundmeter motvind slog cyklisterna rakt i fejset
Livräddarna i Tylösand - för ett bra boende i grym miljö
Triathlon Väst - för simbanorna i simhallen
Restaurang Ekebacken - för den underbara maten OCH de fantastiska desserterna

Dessutom hade lägret inte blivit vad det blev utan Peter "Pedda" Pettersson som simcoach och Andreas Bencker som föreläsare om Peak Perfomance och målsättningsstrategier. Stort tack till er båda! Och stort tack till Heidi och Patrik som varsamt lotsade våra mindre erfarna deltagare hela vägen till Livräddarstationen och hem igen. Och tack till mina tre älsklingar Jenny, Axel och Leah som så underbart stöttade oss med bagagetransport och annat smått och gott under lägret!

ICA Maxi - fredag 7/5

En av vårens blåsigaste dagar rullade vi söderut med Tylösand i sikte. Humöret på topp, däcken välpumpade och kolhydratdepåerna välfyllda. Det märktes tidigt att vi cyklade i Sverige för redan innan Åbro industriområde hade vi fått arga tutor i rumpan av bilister som uppenbarligen inte klarar av atthantera trafiksituationer med cyklister. Tragiskt! I Fjärås var jag och Henrik ensamma och så förblev det i 18,5 mil och all heder åt Henrik som orkade stirra mig i häcken lika länge...imponerande!
Kvällen ägnades åt Lasagne & gryyyyym äppelkakae med vaniljsås, åt smågodis och åt en entusiasmerande Pedda som förberedde oss på lördagens simpass. Grymt värdefullt!
Somnade gott...

Livräddarstationen - lördag 8/5:
Grötfrukost (fiberhavre, banan, vatten), mackor, fil, pålägg, Cornflakes i massor. Vi hade en underbar morgonjogg till simhallen. Sträckan alla utom Heidi sprang var 12 km - Heidi sprang nog några till trots att hon visste vägen... :-))

Ett fantastiskt givande simpass senare, där vi testat tuffa starttider, progressiva serier, negativa distanser och lagtempo, sprang några av oss ut till Tylösand igen. denna gången gick slingan hela vägen innifrån slottet och ut vilket summerar till 15 km. Massörerna Johan och Iréne gjorde ett mastodontjobb med våra lätt sargade kroppar under eftermiddagen.

Middagen bestod av helstekt fläskarré med ädelostsås och potatisgratäng...och en kladdkaka som var helt gudomlig och som väl toppade upp eventuellt tomma kolhydratförråd.

Efter middagen hade Andreas den hyfsat otacksamma uppgiften att fånga vårt fokus igen. Andreas redogjorde för forskning inom idrottsliga prestationer och psykologiska mekanismer som får oss att över- och underprestera. Han avslutade sin session med "Eye of the Tiger" en nyttig övning där varje deltagare själv fick laborera kring sina mål och visioner och vad som krävs för att ta sig mot målen.

Alla somnade utmattade efter dagens övningar utom Henrik...

Livräddarstationen - söndag 9/5

Söndag morgon bestod av frukost, städning och packning. Christoffer han ändra sig från att först vara lite gnällig och ville åka buss till Varberg till att följa med hela vägen. Klokt beslut...Hemresan blev underbar, trots någon mindre incident som resulterade i tågtransport. Snabba gänget accelererade så sakteliga och från Kungsbacka upp till Lindome var det ett snälltåg som kom farande.



Sammanfattningsvis är jag som arrangör oerhört nöjd med lägret och utvärderingarna säger att deltagarna är lika nöjde med vad de fått ut av det...

Det här kommer jag göra om!

Nu börjar tävlingssäsongen!




Kommentarer

  1. Bra sammanfattning av en grymt givande träningshelg.
    Stort tack!

    //Hebbe

    SvaraRadera
  2. Andreas Bencker21 maj 2010 kl. 00:35

    Kul läsning och great blogg Lars!

    Hoppas jag kan bidra även i framtiden.

    ...sen behöver jag nog se mig om efter ett eget träningsläger då min fysiska status jämförelsevis med alla triathleterna på lägret inte är vad den borde vara. Cykling på Mallis är min favorit!!

    Lycka till än en gång allihop!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...