Du är duktig

I går hade jag ett hyfsat bra crosspass bestående av 10 km löpning - 50 minuter intensiv spinning - 10 km löpning. Jag körde i min nya Sailfish Tri Suit Team...en grymt skön dräkt med bra kompression i benen...och trots en lätt kylig kväll var jag som vanligt genomsvett och avslutade med både underställströjan och Gores vindväst i händerna. När jag hade lagt den första sträckan bakom mig och var på väg in på träningsanläggningen för att kliva på spinningscykeln mötte jag en ytlig bekant person som frågade om jag hade sprungit...?! Jag svarade jakande och fick ett "Du är duktig"-svar tillbaka. I just den stunden kändes det ju toppen. Wow - lite uppmärksamhet, iofs kanske min ovanliga klädsel till tack.

Men...är det så? Kanske är det så att jag egentligen är duktigare när jag inte alls tränar...att jag egentligen är bra mycket duktigare när jag vilar (vilket jag tidigare skrivit är det svåraste som finns...). Det kan jag ju inte förvänta mig att omgivningen skall se. "Jasså, du tränar inte idag? Men skall du inte tävla snart...?" Prestation är alltså på något vis kopplat till duktighet. "Men du som tränar så mycket - åker du hiss?" Jag förstår ju i och för sig att min ytliga bekant gjorde reflektionen att jag var duktig...i den personens ögon innebär det säkert att vara duktig om man springer 10 km innan en spinningklass.

Vad innebär det att vara duktig - och för vem är du duktig? Är duktig ett relativt begrepp?

I sammanhanget är det lite spännande att jämföra Claes Björlings 8.26 i Kalmar förra året med Leif Claessons 15.40 vid samma tävling. Vem är duktigast? Claes insats är ju fantastisk men håll med om att en kille som håller på i 15 timmar och 40 minuter och står för en fantastisk insats och frågan är om inte han ändå är duktigare än Claes?! Han håller ju på dubbelt så länge och hans träningsmängd är dessutom säkert en bråkdel av segrarens.

Så egentligen är kontentan att du är duktig när DU avgör det! Oavsett om du vilar, kör Kalmar på 8.26 eller 15.40 och inte när någon annan talar om det för dig. Tacka och ta emot men förstå att deras bedömning inte baseras på dina mål, din planering och din status. Och kom ihåg att tala om för dig själv när du är duktig och belöna dig för det!

Läste att det är deltagarrekord till Kalmar i sommar...häftigt!

Med en vecka till Göteborgsvarvet är det hård fokus på de sista intervallpassen. Med 3 veckor kvar till 70.3-an i Schweiz börjar frågorna om träningen varit tillräcklig i vinter infinna sig...skönt att kunna svara YEPP!!! på den frågan!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...