Slutet av början närmar sig!

Bild på hela gänget på Puig de Major!

Med en träningsdag kvar på Mallorca känns det vettigt att kika lite på en sammanfattning av vad lägret bjudit på så här långt förutom en snarkande sängkamrat, en underbar men av någon snodd Triathlon Väst-jacka, en förlorad träningsdag på grund av ombokning av flyg och mina Michelin ProRace 3 som inte ens höll ett år.

Den första reflektionen jag gör är över hur fantastiskt bra prylarna jag använder funkar! Cykeln är en 5 år gammal aluminiumram med Shimano Tiagra-system men nya Fulcrumhjul och wires. Min hoj växlar absolut smidigast och mest tillförlitligt - i alla fall låter det så när jag ligger först och lyssnar på¨hur det låter längre bak i klungan...rassel, rassel. Fast nästa år vill jag åka Wilier även på landsväg… Mina Gorekläder fungerar perfekt oavsett väder och jag ser verkligen fram emot att få dra på mig de korta bib-brallorna och matcha brännan på benen. Här nere har jag kört de knälånga under de lite kyligare dagarna. Underbara!

Enervits nya Carbo-loader "PRESPORT" är bara en sån grym hjälp under de långa passen. Egentligen tar man den 3 timmar innan långpass men den funkar grymt även under ett 7-timmars cykelpass och gärna i kombo med en gel…och en stor klunk vatten – jag vet vad jag skall köra Kalmar på i år!!! Gick på Carbo-loadern hela 21-milarundan och var starkare än starkast hela hemresan från Lluc via Pollenca ner till Can Picafort!

Den andra reflektionen som är värd att göra är hur fantastisk kroppen är på att ställa om sig. Min kropp gick från ca 10 timmars träning/vecka till att avverka de 10 timmarna på två dagar och sedan fortsätta i samma intensitet. Födointaget morgon och kväll har ökat exponentiellt och de fastare restprodukter som kroppen lämnar efter sig har i allra högsta grad minskat på motsvarande sätt. Ät som en elefant, skit som en höna har på något vis blivet en sann sanning här nere! Att efter en timmer simträning trycka ner en hel grov halvmetersbaguette jämte en stor skål med gröt, en hög med Bacon, äggröra och vita bönor är inte bara enkelt – det är ett måste och kroppen tar hand om det innan käket ens hinner plaska ner i magsyran. När vi kliver på cyklarna kl. 10 börjar hungern göra sig gällande igen – Magiskt – särskilt när jag tänker på att en normal och helt tillräcklig frukost hemma består av 5 dl havregryns- och proteinsmoothie på hallon och blåbär.

På 7 träningsdagar har jag skrapat ihop 845 km cykel på 32h 20min, 12 km morgonträning i bassängen och 70 km löpning. Jag frestade kroppen med att köra en halv IM på tisdagen – dock med en tupplur i T2 följt av en halvmara på 1.42 vilket i sig inte revolutionerar mitt förhållande till löpningen men med tanke på mängden cykel och annan träning som ligger i kroppen och specifikt i benen de senaste dagarna är det en indikation på att Göteborgsvarvet kommer att gå under 1.30. Och den farten skall jag behålla till Rapperswill.

Känslan i kroppen inför sista dagen är, hur weirdo det än låter när jag stänger 2634 minuters tuff träning, längtan…längtan efter den kraftfulla styrkan i benen i klättringarna i Byanbulfar och Valdemossa, längtan efter de förlösande och belönande nerförskörningarna efter serpentinklättringarna, längtan efter Sollerpasset från baksidan – och längtan efter att få sätta sig vid buffén och fylla på kroppen med ny energi!


Vamos a la montana!

Kommentarer

  1. Tjena Lars!

    Blev intresserad av receptet på din frukostsmoothie....
    Kör du proteinpulver tillsammans med havregrynen och frysta bär? Har du några proportioner på det hela?

    SvaraRadera
  2. Calle!!!

    En juste start för mig på morgonen (alternativt återhämtningsintag efter träning) består av
    1 dl frysta hallon
    0,5 dl frysta blåbär
    1/4 banan
    3 dl vatten eller mjölk
    1 dl Whey Protein
    0,75 dl fiberhavregryn
    1/2 msk krossade linfrön (drar igång magen...)

    Mixa alltihop och njut!

    Kom ihåg att hälla i dig MIVITOTAL'en oxå - i ett stort glas vatten för att få upp vätskebalansen innan kaffedrickandet sätter igång!

    /L

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...