...spoon HIS finnish...

Om att försöka...

Smaka på ordet "försöka" ett tag...vid en flyktig betraktelse kan det uppfattas som ett angenämt ord. Det är ett uttryck många använder för att det är ett ödmjukt sätt att lämna ifrån sig ett löfte och det är ett uttryck som man kan involvera många i eller enbart låta sig själv involveras av. Men är det egentligen inte ett riktigt värdelöst ord? Visst är det ett ord som skriker osäkerhet och oförmåga? Visst är det ett riktigt fegt ord? Visst är det ett ord som är lätt att ta till för att ta höjd för att rent av slippa stå för ett misslyckande?

Det borde inte finnas något försöka - antingen gör man eller så gör man inte. Gör man och ändå inte når sina mål finns det såklart anledningar till det och det är ju självklart OK. Gör man inte så är ju det också ett val. Men att "försöka" blir ju bara ett svenskt "lagom".

"Jag skall försöka vara framme i tid..." - Hmmm....var lämnar det mottagaren av det budskapet?

Tänk om Phelps sagt att han skulle försöka ta guld i samtliga distanser han ställde upp i på OS...undrar hur taggad han egentligen skull varit då?

Härmed lovar jag dyrt och heligt att jag skall stryka ordet försöka ur min vokabulär. Jag skall sluta säga att jag skall försöka köra Kalmar under den och den tiden...antingen gör jag det eller så gör jag det inte - det handlar ju om ett löfte gentemot mig själv. Jag skall sluta säga att jag skall försöka vara hemma från jobbet 17.30...antingen ser jag till att vara det eller så är jag det inte - det handlar ju om ett löfte gentemot min familj. Att göra något med inställningen att det är bara är ett försök att nå ett mål känns väl egentligen ganska demotiverande?


I no sink so...

Mitt sovande på Mallis i kombination med min rumskompis snarkande tog mig kl 01.30 en natt till receptionen på hotellet med en fråga om han hade en huvudvärkstablett. Jag frågade efter en "Painkiller". Spanjorer och engelska språket har väl aldrig riktigt rockat. "I no sink so" svarar han efter ett par sekunders tvekan... Tänk dig en Rosencrantz som halv två på natten, efter 21 mils cykling i bergen står i en spansk hotellreception utan att ha kunna somna på grund av kraftiga snarkningar från sängkamraten...det sista jag ville höra då var " I no sink so...". Jamenvafan, ta reda på det då... Till slut fick jag honom att fatta att jag inte var nöjd med det svaret utan jag verkligen ville veta om han hade en huvudvärkstablett eller inte. Han fick faktiskt vara så god att lulla iväg till skåpet med ett rött kors på som hängde tre meter bort. För mig var det helt OK att han inte hade någon tablett...men att lämna mig med ett "I no sink so..." i det läget var liksom ingen bra idé...


...spoon his finnish...


Snacka om att tala med bönder på bönders vis och med spanjorer på Manuels... En kväll vid buffén var soppskedarna slut och jag sökte upp en av servitörerna som jag kände igen från förra året och som verkar vara lite mer chef än de andra. Jag berättade på grammatiskt klockren engelska att soppskedarna var slut i korgen samtidigt som jag gjorde en svepande rörelse med handen mot munnen. Responsen från servitören var knivskarp och utan tveksamhet; Gabel? (gaffel på tyska). Nein, nein...och det var då som Manuel slog mig i bakhuvudet...och jag lyckades får ur mig ett fåraktigt att "spoon is finnish" varvid servitören kontrade med "No, no spoon his in soup" samtidigt som han tog med mig till soppbuffén för att peka på korgen där skedarna skulle ligga. Väl där ser han att korgen är tom och skiner upp i ett underbart leende och konstaterar för sig själv att "si, si spoon HIS finnish"...

1000 km, 9 simpass och 80 km löpning är en härlig säsongsupptakt!

Viva la Spania!

Kommentarer

  1. Man rår inte över alla omständigheter i livet. att säga att "jag ska försöka" är sanningsenligt, att säga att "jag ska" är en gissning eller i många fall en ren lögn. Försöka är en bra hållning gentemot sina medmänniskor, vad man använder för ord inom sig, mot sig själv, är en annan femma.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...