Att inte veta att jag inte vet

Joharifönster är en psykologisk modell för att karakterisera olika sätt att kommunicera. Modellen beskriver hur öppenheten i mellanmänsklig kommunikation ökar när vi både är tydliga och lyhörda mot varandra och minskar när vi inte är det. Jag tänkte bygga om den lite med risk för att någon annan redan gjort det...Tänk dig de fyra fönster nedan:

1. Det du vet att du vet
2. Det du vet att du inte vet
3. Det du inte vet att du vet
4. Det du inte vet att du inte vet

Någonstans känns det som att 2:an och 4:an är de som är rätt att fokusera på för att bli mer upplyst och erhålla progression i tillvaron. Sittandes här på Mallorca omgiven av fantastiskt duktiga idrottsmän- och kvinnor är det lätt att fundera på vad det är som jag inte vet som de förmodligen vet att de vet. Jag lämnar den genetiska uppsättningen därhän eftersom den är svår att göra något åt. Oavsett om vi talar om simning, cykling eller löpning finns det en massa människor som säger hur det är och hur det skall vara. Någon löpkunnig säger att foten skall röra sig som i ett hjul och landa under kroppens tyngdpunkt. Någon annan har en åsikt om hur ofta foten skall träffa marken per minut och baserar detta resonemanget på 9,82m/s2. En tredje säger att du bara skall fokusera på att lyfta foten mot rumpan och falla frammåt från anklarna. Någon säger att du skall fånga vattnet i ett frisimsarmtag så långt fram du kan, en annan säger att du skall flytta ut armtaget och korta av det. Det är oerhört inspirerande att lyssna på den mångfald av teorier och hur var och en som tycker de har något att säga har en egen bok att följa. Jag försöker leta i minnet efter de av världens toppidrottsmän (Världsmästare osv) som blivit tränare och därmed bevisligen ha något att lära ut...om de sedan har förmågan att lära ut är en annan fråga.

Jag kommer inte på en enda...men det kanske bara är ett bevis för allt det jag inte vet att jag inte vet.

Nu kommer solen tillbaka och järnhästen står på balkongen och stegrar i längtan efter Tramuntanas bergsmassiv.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...