Stick to the fucking plan, Stan!!!

Riksmästare i sprint i H40 och riktigt nöjd med det...punkt! Men detta är ett blogginlägg om lärandets oändliga varande... eller lidandet av obefintligt lärande...eller helt vanlig jädra dumhet.

Om du inte orkar läsa resten så memorera i alla fall rubriken...

Veckan innan tävlingen provsimmade jag Nissan. Då var det så kallt att det kändes som att huvudet skulle explodera. Jag hann dock konstatera var strömmen var starkast och att det helgens simning skulle företas så nära östra stranden av Nissan som möjligt. Gött - planen satt och klar! Insimningen innan start på lördagen gav samma besked....östra kanten erbjöd klart mindre motström. Gött - planen satt och klar! The east side it is no matter what!
Vad det sen är som får mig att tro att jag, välplacerad i andraklungan och med säkert 90% av maxpuls skulle vara så jävla smart att jag är mer klartänkt än under föregående helgs rekning och insimningen samma dag vet jag inte - men jag väljer i alla fal att gå mitt i å-jäveln, släppa gruppen som går mot kanten för att själv gå rakt på bojen. Gruppen simmade säkert 20 meter längre än mig vid rundningen för att ta sig till kanten och var ändå 75 meter för mig vid nästa boj...och dessutom hade jag fått slita som ett djur. Jag tappade minst en minut på det och minst en placering i totala masterslistan... Stick to the plan, Stan...

Av ren och skär irritation trampade jag väl iväg en hyfsad cykling och likadan löpning och eftersom jag gillar att stå överst så slutade jag gräma mig för misstaget i Nissan - men Mastersgubbarna före skall veta att det var en engångsföreteelse...

På cykelmomentet under söndagens stafett testade jag ett nytt aggresivt grepp...högerfoten halvägs i skon och vänsterfoten inte alls. Nja, inget att rekommendera men när jag sätter fast skorna med gummibandet från en adresslapp från Fritidsresor kan jag gott ha skiten. Kändes då rätt skönt att cykla ifrån killen som sedan tyket frågade hur det gick med vänsterfoten med just ett effektivt ben...Stark...sådär!! Bäst förberedd vinner - och jag vann såklart inte även om racet i sig nog gick ganska kvickt!

Generellt sett var det nog många deltagare som lärde sig ett och annat vid helgens tävlingar:
- T2 går fortare om man sätter på hjälmen åt rätt håll från början
- tiden på löpningen blir bättre om man inte går i mål efter ett varv och sen tar sig ut på andra efter lite mellansnack i målfållan
- blå matta blir hal när den är blöt
- löp ut är mycket sällan samma som cykel ut
- generellt sett är det värdefullt att lära sig exakt hur banan går INNAN men tävlar på den
- domare i SM/RM friar hellre än fäller

Jag summerar ner helgen till 1 individuellt RM-guld, 1 RM-brons i stafett, nya grymma BLIZZ-glasögon (som jag återkommer till inom kort) och i övrigt kul samvaro med klubbkompisarna på en tävling som är svår att bräcka i termer av inramning och väder!

Nu skall det köras tröskelintervaller!

/L

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...