Inkompatibilitet och funbeat

Jag måste erkänna en sak - teknikprylar är kuligare än jag vågat tillstå tidigare! Nya prylar! Lätta prylar! Teknikprylar, helt enkelt! Det var så jag hittade ISM-sadeln och med resonemanget att "det som funkar för mig borde funka för andra" har jag nu nått ut på marknaden ordentligt. Idag satte jag den för förta gången på spinningcykeln och det funkade alldeles utmärkt. Vilket gym i Sverige blir först med att utrusta sina spinningscyklar med en avlastande ISM-sadel?

När jag levde efter vågor och vind som fanatisk windsurfare var tekniken också framträdande. Det var kolfiber här och kevlar där och allteftersom de exotiska materialen blev vanligare blev prylarna lättare och faktisk också hållbarare. Jag han dock knäcka ett antal brädor i vågorna och särskilt minns jag när jag efter en hård landning bra långt från land i Melkbos strax norr om Kapstaden knäckte en Mistral 260. Det är rätt välkända hajvatten där...

Likheten mellan prylarna inom cykelsporten och windsurfing är många. Exotiska material, strävan efter låga vikter osv men också en slående inkompatibilitet. Det är fascinerande att man åtminstone lyckats komma överens om avstånden mellan skruvhålen på flaskhållarna.
Jag kontaktade häromveckan en svensk detaljist för att köpa ett par ovala Rotorklingor. Inga problem, sa leverantören och två dagar senare hade jag en 54- och en 42-klinga i postlådan. Tyvärr passade inte klingorna på mitt nya Ultegravevparti...vilket min leverantör var helt ovetandes om (???). Och då är ju ändå inte ett nytt Ultegra särskilt nytt...
Det var bara att vända sig till Göran på Cykelmagneten och beställa ett nytt DuraAce... I ett svar från spanska tillverkaren visar det sig att det ändå finns en lösning i en produkt som heter OCP3. Försent tyvärr! Tänk på det om du skall sätta Rotorklingor på ett nytt Ultegravevparti. Med OCP3 har du dock inte möjligheten att anpassa momentarmen utan den kan bara monteras på ett sätt... Du kan dock använda DuraAce 7800 till de "vanliga" standard Q-ringarna.

Det verkar tränas friskt ute i stugorna i vinter. Min Funbeatlista är översållad med +2500 min/30dagars-triathleter - varav många är heltidsarbetande flerbarnsföräldrar. Så för att knyta an till min gode vän Carls kloka ord på http://sub9top10.wordpress.com/ verkar det vara många som haft farten med sig över krönet i år. Imponerande!! Kan det ha med en viss tävling i Augusti att göra?!
Själv är jag noga med att ha med mig farten ut ur svackorna - detta sagt relaterat till underbart böljande cykelsträckor där jag som relativt tung cyklist har massor med rörelseenergi med mig in i uppförsbackar...

Kommentarer

  1. När vi ändå är inne på teknikprylar så får du väl plocka på Garmin Vector pedalerna på spinning cykeln :)

    SvaraRadera
  2. Den tanken har ju passerat ett par gånger... Tyvärr finns de inte att få tag på ännu...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...