Spinningnostalgi

1995 tog en dåvarande kollega med mig till Olympic Fitness Center då han tyckte att jag skulle testa spinning en ruskigt tidig morgon innna jobbet. Då hade jag slutat simma och tillbringat ett par år på City Gym i Göteborg och jag hade också tillbringat en del tid utanför City Gym i Göteborg då jag ägnade mig åt vin, kvinnor och sång på Hgskolan i Kalmar. Sagt och gjort - spinningtest it is. Jag minns inte vad instruktören hette men vi var 15 personer som slet tillsammans och jag var fast. Likheten med att räkna kakelplattor i bassängbotten var ju slående.


Jag kan faktiskt inte minnas att jag körde så värst många klasser som kund utan istället gick jag till ägaren av gymet Jupiter och hävdade att hans skulle skicka mig på Jonny G Schwinn Spinning Education så att han skulle kunna erbjuda sina kunder morgonpass. Något intryck måste jag ju gjort för senare kontaktade Monica Björn mig och undrade om jag var sugen på att köra på Olympic. Skiter björnar i skogen?


Jag tillbringade därefter mina helger och två kvällar i veckan på Olympic som instruktör och känslan av att se kön till klasserna ringla utanför entrédörrarna var naturligtvis en boost för egot. Don Davis var ju DJ-killen som alltid hade ballast musik, Andreas var den gulliga hippa bartenderkillen och Lotta hävdade att när man kräks har man 50% kvar att ge...och jag kallades tydligen för "generalen"...och fulla hus var det! 50 pers som bara ville...och ville...och ville... När vi vid något tillfälle hade en happening i form av 3-timmars var det anorektikernas julafton - särskilt om de lyckades kombinera passet med ett PACE-pass. Efter Olympic blev det Apladalens Sportcenter i Värnamo, Olympic igen, SATS, Gymnasium och New Body i Torslanda innan jag inriktade spinningen på triathlonträningen


Jag är helt övertygad om att jag har all min cykelförmåga att tacka Spinningen för. Herre gud - jag är ju simmare helt utan förmåga till benspark. Otaliga timmar har jag kört högintensiva entimmarspass på Schwinncyklarna med hojtande, tjoande och skrikande gymmedlemmar framför mig. Shit, vad jag är glad för det!


På lördag är det dags för nästa tvåtimmars för Triathlon Väst och för medlemmarna på Elixia - denna gången kör vi på Torslanda. Vi kommer köra 4x30 minuter där varje 30-minutare består av 5 minuter lugn rull+15 minuter SUT+10 minuter SÖT. De 10 sista minuterna går på samma motstånd men i högre frekvens...jubbit kommer det att bli!

Och förresten - träningsupplägget för Fuerte är klart så du som skall ner med oss sista lägerveckan 24/5 - 1/5 har en härlig vecka att se fram emot!



Keep Spinning - tills all j-la stenflis är borta!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...