GoreTex Quattrathlon, dag 1 & 2

IMG_0537Avresedagen innehöll en del bestyr; hantverkare, jobb, packning och annat småfix. Dagen började storartat med att jag fick gängorna från sadelstolpen i handen när jag lossade på skruven för att lyfta av sadeln. Trasiga invändiga gängor är inte något jag fixar sådär bara. Nåväl, ett besök hos morgontidig järnhandel gav dels en längre insexbult som jag hoppas löser problemet genom att det kanske finns lite gängor kvar i änden av gänghålet. Annars blir det traditionell bult och mutter.
Som vanligt helt ostrukturerad packning med Volbeat på högsta volym landade löpargrejjor i cykelväskan och cykelgrejjor i resväskan. Vi har fått veta ganska lite om vad vi skall ha med oss så packningen blev helt chansartad. Allt jag vet är att vädret kan vara ganska ombytligt. Jag gillar att resa oplanerat. Jag gillar att överaskas av handleder längs med vägen och saker och ting blir ju sällan som planerat ändå. Eller?
Oavsett kan jag varmt rekommendera Pulled Pork Wrap på Landvetter flygplats - underbart god.
Jag såg verkligen fram emot flygresan då jag skulle lära mig allt om min nya Garmin Virb Elite. Eftersom jag är helt ointresserad av manualer och instruktionsböcker så var det trial and error som skulle gälla. Well... som vanligt när jag är på ett taxande plan somnar jag direkt som en gris. Så även nu och jag vaknade inte förrän vi tog mark i München där vi hade ett kort stopp innan nästa flyg till Frankfurt. Där väntade personal från GoreTex och från arrangören tillsammans med andra deltagare. Vi lastade Transporten och satte kurs mot Warth i Österrike. Jag kan konfirmera att Lufthansa tillåter 4 gaspatroner i incheckat bagage - allt enligt flygplatschefen på Landvetter
IMG_0546Den goodiebag som vi tilldelades första dagen var det maffigaste jag sett. Både Gore Bikewear och Asics har verkligen kostat på oss seriöst med utrustning och ute på hotellets terass provades det german style bland både herrar och damer. German style där kändes mer naturligt än mötena i bastun senare på kvällen efter avklarat race men det är en annan story. 
Första dagens övning var en traillöpning över 20 km som kortats av från 28 pga åskvarning i bergen. Warth ligger på 1500 möh och uppenbarligen ganska remote. Banläggaren hade gjort ett fantastiskt jobb och spåret tog oss både i djupa raviner och längs stupande bergssidor. Vi sprang på underbara singeltracks och vi sprang på större grusvägar. Spåret gick ibland så brant att vi var tvungna att stötta med händerna för att inte falla bakåt och nedförslöpningarna kommer att ge mig rejält såriga lår i morgon. Jag landade bekvämt i en andraklunga med en tjej från Australien, en från New Zeeland (båda boendes i Frankrike) och två killar från Tyskland och vi höll ihop sträckan på strax under 2h och 1750 kcal. Dagens löpning gör att jag verkligen ser fram emot lördagens mountainbikekörning!
Om första dagens löpning tillhörde de små ettriga sydeuropéerna så hoppas jag att morgondagens cykelsträcka över 110 km och 3000 m skall tillhöra mig. Jag tar hand om den mer erfarna gruppen och tänker ge dem en ordentlig körning med lite goa tröskelintervaller i uppförsbackarna.

Bis später fån ett svalt Lech!DSC01385

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...