Möbelpolish


När jag började med min triathlonsatsning mötte jag en massa människor som insprerade och hjälpte mig att nå den framgång jag gjort. Min träningsfilosofi har jag alltid drivit själv men när det gäller prylar och bra-ha-grejjor så har nog Kaj Munck varit den som givit mig absolut bäst råd. Kajjan som han kallas var för något år sedan den svensk som gjort flest Ironman. Han är skogstokig och i höstans körde han IM Kalmar och åkte sedan raka vägen till Köpenhamn för att köra IM där dagen efter. Kajjan delar med stor värme och många sköna skratt med sig av sina erfarenheter i allt från kedjelås via vattenflaskor till Zipphjulens hemligheter. Att tillbringa en kväll i Kajjans garage är sann cykelonani. Nu ser jag att jag får lov att inspirera på motsvarande sätt. Nya triathleter kommer till mig med frågor och funderingar i allt från hur man skall hitta tid i tillvaron att träna samtidigt som alla andra pusselbitar skall hanteras till ramstorlek och val av cykel. Det är fantastiskt inspirerande och jag vill passa på att tacka för ett stort förtroende.
IMG_1509En av anledningarna att hålla på med triathlon och cykelsport är såklart alla prylar. Alla snygga prylar. Alla rena och hela prylar. Jag har skaffat mig möjligheten att köra på Treks toppmodeller både när det gäller linje (Madone 7series) och tempo (Speed Concept 9.9). Få saker är så vackra som skinande rena carbonhojar med feta oversized rör... Men hur fasen får man grejjerna rena. Ett sätt är att köpa flaskor med svindyra kemikalier som utger sig för att rensa bort all skit från cyklarna. Det är förmodligen högst adekvat medel när det gäller MTB's som blir både geggiga och leriga efter ett par timmar i deras rätta natur. Men en linjehoj som rullat med nyoljad kedja på nylagd asfalt, i grusig vägren och längs dammiga halländska åkrar?
Jag har hittat the number one dopingmedel mot skitiga cyklar och nej - jag är inte sponsrad. Detta är ett råd från mig till dig som jag verkligen tycker du skall ta till dig.
Möbelpolish MP52 - inköpt på ICA för några tior ger dig en skinande ren hoj i ett nafs. Den funkar på ramen, på hjulen och på sadeln och gör helt enkelt fighten mot smuts och olja till en enkel match! En liten droppe på en ren trasa så tar den bort all ingrodd olja på baksvingen. Den polerar inte så du slipper repor utan den gör bara ruskigt rent! Prova själv!
Kedjan tvättar du förstås fortfarande i en kedjetvätt med dieselolja i. Därefter ett bra torrt smörjmedel.
Kanoners helt enkelt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...