Simskolning



Vissa saker i vår berikande träningsvärld är fint att ägna sig åt. En sådan sak är så kallad löpskolning. Det har jag ägnat mig åt ikväll. Löpskolning innebär att man springer på ett helt annat sätt än vad man egentligen skall göra. Inte någon skulle till exempel orka springa en mara eller ens en halvmara på de olika sätt som vi sprang på idag. Det var korta steg på tå och hälen skulle dras mot rumpan och sen skulle man köra med framfall. Man skulle springa barfota på glödande lava vilket var ytterligt svårt att föreställa sig en kall kväll i Eklandas asfaltsdjungel. Vi skulle springa med lååååånga steg likt Christian Olsson på väg mot 3-stegsgropen. Löpskolning har jag kommit underfund med är ett annat ord för teknikträning och också löpspecifik styrketräning. En klubbkompis som nog tål hur mycket mjölksyra som helst var en ypperlig läromästare och inspiratör.

Löpskolning låter ändå rätt inspirerande som företeelse, eller hur? Hur inspirerande låter till exempel simskolning? Sådär, va? "Dagens första serie består av simskolning"....Eller cykelskolning - vilket för tankarna till trehjulingar, stödhjul, smattra av spelkort i framhjulet fastsatt med klädnypa runt gaffeln och ett gassnöre upp till handtaget... Nja, kanske inte ett upplägg som attraherar...

Idag kändes det dock som om jag hade behövt simskolning hur oattraktivt det än låter som företeelse. Efter 4 veckors frånvaro från simhallen på grund av strömavbrott, snörasrisk och semester har uppenbarligen all simhud mellan tår och fingrar tillbakabildats så till den milda grad att jag nog måste simskola mig igen. Allvarligt talat känns det också som ombyggnationen av kroppen från 105 kg med hyfsad andel muskler till 90 kg sk Lean Mean Speed Machine (LSMS), fortfarande med ännu mer hyfsad andel muskler, har gjort att jag fått ett sämre vattenläge. Det behöver jag hjälp med att analysera under träningslägret på Mallis till påsk.

Stay wet!

Kommentarer

  1. Lite löpskolning skulle man säkert må bra av. Imorgonkväll blir det simskolning. Ingen dålig ombyggnation du gått igenom.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...