Fokus vs. kompromisser

Jag har/har haft förmånen att kunna umgås med människor som blivit otroligt framgångsrika i olika idrotter. De har antingen varit eller är fortfarande så framgångsrika att de mer eller mindre kan leva på sina prestationer. I vissa fall kan jag, även om det inte är ett vackert drag, känna ett sting av avundsjuka för att de i mångt och mycket lever sin dröm "to the full extend". Synnerligen gemensamt för alla de jag kan relatera till i min omgivning har minst ett drag gemensamt - de gör allt till absolut MAX och de gör det med skyglappar på sig.
Ett exempel är Björn Dunckerbeck - världens genom tiderna bästa windsurfare som jag fick betrakta på nära håll en hel vinter i Western Australia. Ingen,vid första intrycket trevlig kille men han har varit fullständigt oustanding som windsurfare och formigen kört 8:or runt killar som Naish, Polakow och Bringdal...När han riggade på stranden gjorde han det exakt och dedikerat med full koll på prylarna. Han sjösatte, klev på brädan och gav helt enkelt järnet från början - glömmer aldrig i Narloo när han på första repan ut genom vågorna klämde iväg en klockren clew-first bakåt...landade med full planing och följde upp med den fetaste delayed framåt jag någonsin sett...ever! När Björn var på krogen hade han exakt samma fokus...då var han verkligen på krogen...när han skojbrottades använde han verkligen alla sina 120 rippade kilon för att skicka motståndarekompisen att äta gräs. När Björn åt...ja, då åt han verkligen...Jag känner andra framgångsrika windsurfare som också har läggningen att göra saker till MAX. Få har imponerat så på mig som Björn...
Jag har under en kortare tid sporadiskt umgåtts med en av en av Sveriges främsta golfare ett antal gånger...och i huvudet på honom fanns bara golf...en omgivning som inte var intresserad av golf var helt ointressant för personen i fråga...Det var mycket svårt att hitta något gemensamt med honom utom golf.
Jag tror att det är exakt samma sak i arbetslivet och karriären. Hitta det du brinner för och fokusera - då blir du bäst och når högst...om det nu är syftet med arbetslivet...? För Björn & kompani fanns/finns inget annat än att bli bäst i vad de än företar sig - oavsett om det är deras idrott, skojbrottning med polarna, ett krogbesök, karriären eller en matbuffé.

Som triathlet långt innan mitten av livet :-)) vill jag kunna hitta samma fokus som mina exempelpersoner. Jag vill ibland kunna se på alla bitarna av livet genom ett sugrör - när familjens intressen kallar vill jag inte fundera på nästa intervalpass. När jobbet kräver tid vill jag inte behöva gräma mig över att jag missar nattningen hemma utan känna att det jag gör är en investering i karriären och när långpassen pockar på så vill jag kunna gå kl 15.00 en onsdag eftermiddag utan ett svidande dåligt samvete. Lösningen är enkel - jag bestämmer själv! Jag bestämmer själv över fullständigt onödiga dåliga samveten och jag måste själv ta ansvar för var mitt fokus ligger. Är jag med familjen är jag det och inget annat! Är jag på långpass är jag på långpass och inget annat - grymt enkelt! Utan att kunna stänga ute, välja bort och utan fokusera blir aktviteter lätt kompromisser. I min satsning finns inte plats för kompromisser. Kompromisser är halvmessyrer som i det långa loppet skapar medelmåttiga resultat och det är inte därför jag investerar tid, pengar och oerhörd glädje. Kompromisser är att göra två eller flera saker samtidigt för att tillfredsställa flera olika intressenter.

Min poäng är att kompromisser skapar inga vinnare - däremot gör fokus det. Det är självklart inget fel att kompromissa bara man är medveten om vilka resultat man har rätt att förvänta sig i förhållande till en fokusstrategi. Mitt eget bästa exempel just nu är simträningen...ett pass i veckan känns som bortkastad tid...det passet gör varken till eller från...känner mig lika hjälplös i vattnet varje tisdag...Fokus på löpningen hade varit detta rätta valet och sedan i samband med Mallis boosta och fokusera...det är rädsla som driver simträningen just nu...

Mallis är 12 dagar bort...och jag ser fram emot min nya GORE Bike Wear-garderob som skall invigas där. GORE står verkligen ut...underbar passform, grym design och helrätt materialval...

I morgon skall jag fokusera...på löpintervaller i Branäs skidbackar - och jag skall göra det till MAX!

PS...Hur många alvedon måste 90 kg äta innan helvaxning av ben för att överleva?

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...