Bokslut

Sådär...årets 5 sista 9 minuters löpintervaller är avklarade - ett grymt bra substitut till Sylversterloppet som inte lockade för fem öre - heder åt er som stod ut i kylan! 2009 har bestått av idrottsliga utmaningar och resultat jag aldrig någonsin hade förutse eller drömma om när året började. Det har också bestått av mindre inspirerande karriärsmässiga omständigheter, dock fortfarande utmaningar, som tyvärr inte går lika lätt att stänga med samma sköna känsla som en tävling, ett lopp eller ett tufft träningspass. De utmaningarna lämnar jag därhän - med löfte om förändring under Q1 2010 - gott nog så!

Nu är Lars Wallin-kostymen avborstad, den rosa stekarskjortan struken, kinderna rakade, naglarna klippta och den personliga hygienen i övrigt omhändertagen på ett fördelaktigt sätt. Baconen till nyårssupéns förrätt står i ugnen, bubblet är kylt, punchen i lagd i frysen och XANTÉn redo att drickas upp till sista droppen. Alkoholhaltiga drycker har under året inmundigats med stor eftertänksamhet och irriterande klokhet men nu känns det helt enkelt dags att ordentligt fira av ett grymt inspirerande 2009.


La Familia
2009 har såklart bestått av enorm glädje i samvaro med Jenny, Axel och Leah i olika sammanhang. I februari konstaterade vi tillsammans att då är det minsann vinter även på Fuerteventura - ouppvärmda hotellbassänger, kalla vindar och trött hotellpersonal. I Mars briljerade Axel på snowboard i Branäs samtidigt som Leah visade dödsföraktande mod i tävlingen "åk skidor snabbast nerför barnbacken och se var du stannar". Vi har varit duktiga på att hantera det jag lite raljant kallar "Ekorrhjulet" genom att busa i vardagen med biobesök, fika på stan och såklart försommarhelgerna i Tylösand - i vårt eget chateau på 18 m2 där vi fullkomligt bara njuter av tillvaron. Vi är också bra på att värna om vår "egen tid" både som individer och som paret Lars & Jenny.

Da training
Egen tid, ja - för mig har min egen tid bestått av träning, träning och träning. Total har jag bokfört 22141 timmar träning/tävling vilket motsvarar 369 h eller i snitt 7 h/vecka - och sett i det ljuset finns det säker 3h till i veckan att växla upp. Viktigt att konstatera är att inte en enda av de minutrarna har varit en uppoffring! Årets egotrip var såklart träningslägret på Mallorca där jag tillsammans med Triathlon Väst lade grunden till starka cykelben. Distanscyklingen till och från Tylösand är såklart också minnesvärd - särskilt den riktigt kyliga hemresan i sällskap med Johan Lundin. Måste också lyfta fram löpträningen i Tylösand och då de 10 kilometrarna mellan Livräddartornet och Simstadion. Att springa innanför dynerna med Laholmsbukten söderöver i fortfarande stekande eftermiddagssol är en Lisa för själen. Simträningen mellan fastlandet och Tylön är häftig liksom utesimningarna i Sisjön där vi verkligen lade ut bojar, övade kaotiska starter och tränade på effektiva vändningar. Kanske inte där en IM avgörs men ändå kul inslag i träningen. Inspirerande är också det ökade intresset för tisdagsträningarna i Åby/Lundbybadet. Kul att känna att mitt bidrag inspirerar mina klubbkompisar! I det sammanhanget är ju såklart vinterspinningen på gymnasium värd att nämnas...ett perfekt sätt att hålla igång cykelbenen under vintern!

Competition
Om jag startat bloggen i början av september hade jag i all ödmjukhet kallat den för "Betraktelser från toppen"...Närå, men oj vad kul jag haft på tävlingsbanorna i år. Idel pallplatser och segern i Svenska Cupen H35 är såklart ett av korsen i taket! 9:e-platsen på Järnmannen i Kalmar är ett annat. 1.31 på Göteborgs halvmara är också ett resultat jag kommer att ha med mig in i 2010 som en milstolpe - det gör att 1.30 på varvet inte är otänkbart. Det är ju trots allt bara 1,5 år sedan jag började springa och i och med 2009 stänger jag min första tävlingssäsong som triathlet.

Avslutar med några kloka ord jag tidigare publicerat - skrivna av en mycket klok vän.

Mannen är sina metrar
i motsats till mannen som metar.
Gossen vill bli man och mannen vill bli kung,
medans metar'n bara metar.
Kossan går intill och betar.
Och atleten stretar efter mera metrar.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...