LSD och pilsner



Vilken löparhelg! Lördag eftermiddag tillbringade jag i Skatåsterrängen. Ett varv runt lilla delsjön och direkt därefter ett snabbare varv runt 8:an summerade snabbt upp till 20 km...hem till en varm bastu och en (nåja...) kall öl. I bilen hem ringde Johan och bjöd upp till långpass på söndagen. Jag, Torbjörn, Johan och OleMartin startade med pigga ben och fryndiga skämt 13.40 söndag eftermiddag. Johan fick mycket skit eftersom han tydligt sträckte upp sig och ökade farten markant varje gång vi mötte blondiner längs Säröbanan. OleMartin gjorde samma sak varje gång vi mötte äldre damer med knähundar och när vi mötte hästar med ryttare...Hmmmmmm? Många goa garv!
Kan man springa två långpass (Long Slow Distance) två dagar i rad? Ner till Särö kändes det verkligen så! Hem genom Malevik kändes det så och faktisk nästan ända upp till Lindås på tillbakavägen...därefter sprang jag rakt in i "fettförbränningen" trots en Maxim-gel i halsen och Torbjörns vattenflaska. Farten gick ner direkt, benen började göra betänkligt ont, huvudet började bråka och klockan hade svårt att visa siffror som indikerade fart under 5,00 min/km efter Hovåsbadet. Ett par vägbulor längs vägen kändes som åtminstone Rambergsbacken. Så just efter jag stängt av klockan efter 2.34 kändes det inte som att man kan göra två långpass dagarna efter varandra... men nu känns det som att det funkar igen så det var nog bara en tillfällig svacka där över vägbulorna vid Hovåsbadet.

Hela lördagen gick jag och längtade till den saffransskaldjursbulgur jag lovat fixa åt mig och Jenny. Vid matbordet omgivna av förföriska dofter och praktfulla färger tillsammans med en kall Rawson's Retreat, kommer Axel upp från TV-rummet och hinner precis påstå att han har ont i magen när första spyan kommer. Mitt i saffransskaldjursbulguren börjar vi torka och svabba sonens maginnehåll. Tillbaka vid saffr...ur kommer Leah 10 minuter senare och levererar samma budskap och, tro det eller ej nästan samma maginnehåll. Suck - vid detta laget var saf..ur kall och vinet varmt. Hungern ganska dämpad och lördagsstämningen lätt stukad. Söndag morgon var dock alla på banan igen - vilket räddade löppasset.

Framför mig ligger en härlig vecka med kundbesök, nya affärer, bio, löpintervaller, simträning, Axels 7-årsdag och såklart Jennyumgänge...

Mot härligheten!

Kommentarer

  1. gött att vi är flera som ser familjen som en viktig och stor del av uppladdning och energi påfyllning, jag brukar springa med pontus på torsdagar och inget ger sådan energi som att se honom njuta av att springa och längta till träningen.
    jag önskar dig all lycka i tävlingsspåret 2010
    jag hoppas att jag kan hjälpa till med peppningen på banan även detta året, även om min satsning 2010 inte innefattar cupen så skall jag jaga dig allt vad jag orkar var så säker ;)
    hälsa familjen!
    mvh. magnus s

    SvaraRadera
  2. Magnus! Så som du simmar och med den potential du verkar besitta kommer ingen - ingen i yngre gubbklassen att gå säker för dig! Kör hårt!
    /L

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...