E & I

Sitter och klurar på om jag är begåvad med en konstant summa engagemang och inspiration (E&I) och att det i varje givet tillfälle är ett val jag gör vart jag kanaliserar och projekterar delmängderna av E&I. Att göra något med frånvaro av E&I känns ganska meningslöst och utfallet blir utan undantag underkänt. Att göra något med måttlig E&I funkar men är inte långsiktigt gångbart för mig och känslan av meningslöshet infinner sig ganska snabbt. När jag agerar med fullt E&I är dock känslan av att vara ostoppbar nära till hands. Frågan är bara om summan E&I växer, och i så fall hur, eller om jag måste rekrytera E&I från någon annanstans i livet till det ställe där jag vill ha tillgång till den?

Alltså såhär...rent spekulativt och hypotetiskt skulle man kunna tänka sig följande exempel:

Säg att jag brinner för min triathlonsatsning och lägger ribban högre och högre när det gäller målen för 2010. Säg att jag känner oerhörd målfokusering. Säg att jag tar varje tillfälle i akt att träna både planerat och oplanerat, med både god och dålig framförhållning. Säg också att jag är aktiv och bidragande i Triathlon Väst genom engagemang i flera olika frågor. Säg att jag just nu har jag fullt E&I kring triathlonsatsningen.

Skulle detta hypotetiska resonemang kunna vara en förklaring till att allt E&I kring till exempel gräsklippning och trädgårdsskötsel minskar exponentiellt? Skulle det kunna förklara ett väsentligt mycket lägre E&I för biltvätt, småprat med grannar, sena kvällar på krogen och andra kulturella aktiviteter, sena (nåja...) kvällar framför datorn och övertid på jobbet? Skulle det kunna förklara varför Jenny ibland, helt rättmätigt, måpåminner mig när mitt E&I kring familjen blir för lågt? Skulle det till och med kunna förklara varför jag funderar på att, hemska tanke, sälja hela min windsurfingutrustning?

Om det är så, var finns då kranen där man fyller på med lite E&I till? Ger mer av det som kräver max E&I mer E&I och är det i så fall möjligt att rekrytera det tillskottet av E&I till något av de områden som ibland lider brist på E&I eller äts det upp av den aktivitet som från början genererat mer E&I? Om den kranen finns och jag hittar den.....då jävlar!

I sammanhanget vill jag gärna presentera något jag fått av min gode vän A.C. och som gör mig alldeles varm, rörd och tillgiven...det handlar om att meta...eller mäta...streta eller bara beta - tror jag!

Mannen är sina metrar
i motsats till mannen som metar.
Gossen vill bli man och mannen vill bli kung,
medans metar'n bara metar.
Kossan går intill och betar.
Och atleten stretar efter mera metrar.

Kommentarer

  1. Det måste vara den heliga Graalen, och den kommer du att hitta Lars!

    Och då vill jag gärna ta en slurk ur den :-) //Inge

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...