Brett, fett smile...och 110%-igt 80%-ig

Det var lite segare än väntat idag på morgonen. Jag dröjde kvar i underkläderna lite längre än planerat. Jenny och barnen hade redan åkt och klockan närmade sig 07:45. Lätt håglös funderade jag fortfarande över förmiddagens övningar...planlöst liksom. Till slut åkte Sailfish-byxorna på med ett par långa tights över liksom cykeltröjan, armvärmarna och en underbar vindväst från Gore. Skorna, solglasögonen, hjälmen, ut med cykeln och på med GPS'en. Tusan vilket motstånd - jag fick liksom ta i för varje aktivitet som syftade till träning. Väl på cykeln, med rumpan väl inpassad på Selle'n, det första tramptaget, accet och ljudet i carbonramen och det tidigare så markanta motståndet förbyttes genast till ett brett, fett smile som vägrade ge med sig. Smilet följdes av ett ganska förnöjt löjligt fnitterljud när tanken på att jag hade 4 timmars träningstimmar framför mig när resten av världen sitter på kontoret. Så här i efterhand förstår jag att motståndet enbart berodde på bristen på mål med dagen...Så fort jag förhandlat klart med mig själv var det inga problem - då visste jag vad jag skulle göra. Knepet för mig är att ha ett syfte med varje träningspass - det blir så mycket effektivare och så mycket mer kvalitet och dessutom så oändligt mycket mer motiverande än att planlöst "träna".

Inför Clearwater har jag gått ner på 80%-ig tjänstgöring under september och oktober. Snacka om att investera i sin hobby. Varje träningspass kostar ca 1000 kr netto i förlorad arbetsinkomst - ett faktum som gör det mycket lättare att motivera mig ytterligare till att utnyttja tiden väl. Tisdag förmiddag skall ägnas åt simning/distanslöpning och torsdag förmiddag åt långcykling och löpintervaller. Till det kommer två morgonpass i bassängen, ett intensivt cykelpass och ett spinningpass med bara tungtramp (>55 RPM). Som recovery kör jag ett yogapass... Intervallerna efter långcyklingen på torsdagar är verkligen fostrande...jag kör 2k-1k-2k-1k-2k-1k där 2k går i tänkt racefart och 1k i en fart 20 sek snabbare. Det innebär i praktiken att vilan sker i tänkt racefart...snacka om X-pass!

Jag har såklart tjänstledigt 20%...det gör min tid "untochable" - fast jag jobbar ju inte mindre än när jag är på 100%... Jag kan ändå inte låta bli att reflektera över hur jag - om jag varit arbetsgivare - skulle hanterat situationen att en av mina anställda gör en satsning som uppenbarligen motiverar många andra i kollegiet till rörelse och hälsofrämjande åtgärder. Jag är helt övertygad om att jag nog hade kommit överens med personen om att det är OK att lägga behövligt antal timmar på träningen, köra vidare på 100% och planera arbetet på bästa sätt utifrån förutsättningarna - så hade jag gjort som ansvarig...och behållit en riktigt motiverad och högpresterande medarbetare. Det är iofs inget snack i mitt fall...jag är fortfarande 110%-ig men på en 80%-ig nivå...

Jag möter fantastiskt många som reagerar på olika sätt när jag berättar att jag gått ner i tid för att träna...men det är ju sjukt rätt och jag kommer göra det igen för saker jag brinner för. Det kan vara för en satsning på en tävling på en av öarna i en ögrupp i stilla havet. Det kan vara för att renovera en gammal kåk. Det kan vara för att vara mer med barnen eller det kan vara för att dayslacka, pilka torsk eller pilla ludd i naveln. Min absoluta uppmaning är - gör det!!!!!!!

Hur dagens pass blev? Hmm...underbart, soligt och med viss motvind... Eriksberg-Säve-Kornhalls färja-Tjuvkil-Kungälv-Säve-Ramberget och därefter 4xRambergsrundan för att bygga lite syra i benen efter de inledande 75 km. Gött!!!

Det enda som felade var att Bräckboden på Göteborgs Kex va stängd...kanske lika bra det mtp de 2 kg barlast som fastnat sedan Kalmar....

Vi hörs!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...