Räddare i nöden

Långpass med x-löpning stod på förmiddagens agenda. Solen lös från en klarblå himmel, armvärmarna och långtightsen var på, löparskorna satt bak på flaskhållarna och förväntningarna på en skön runda var på max. Göran och jag skulle ses vid Universeum för att sedan köra österut. Lite sen till mötesplatsen ringer jag Göran och hör honom flåsa att "jag är i Delsjöbacken"...snacka om att ha något med sig i bakfickan att skylla på :-))

Ambitionen var 3 30-minutare i IM+-tempo via Mölnlycke, Bollebyggd, Hyssna, Sätila, Fjärås och Anneberg innan intervallerna på Ullevi IP. Ooootroligt härlig cykling upp till Bollebyggd...för det är verkligen uppför...måste kolla hur mycket högre B-byggd ligger än Göteborg...kändes nästan som att vi var ute på höghöjdsträning. Kolla rundan på www.funbeat.se på min profil för att se rundan! På väg in i Bollebyggd kör vi över nån riktigt trist stensättning - förmodligen en stadsarkitekt som haft för lite att göra - och plötsligt smäller det bara till bakom oss när hela mitt flaskställ drar i backen. Återigen har skruvskallarna på mitt aquarack lossat. Sist det hände var på Mallis och då hade jag en hel klunga cyklister bakom mig. Racket for då i gatan och flaskorna åt olika håll - rena splitterbomben och livsfarligt för bakomvarande cyklister. Nu låg Göran vid axeln så det var ofarligt och jag hittade delarna - nu var det bara nya bultar som gällde. Flaskhållaren var ju liksom bärare av mina löparskor... Då...likt ett spökskepp ur dimman tornade en cykelhandlare i Bollebyggd upp sig - Fahlströms Motor o Cyklar. Eller - fd cykelhandlare och mer motergräsklipphandlare och en sån måste ju ha två M4-bultar. Jajjemän - tusen tack för hjälpen Räddare i nöden nr 1.



Vägen mellan Bollebyggd och Hyssna kan bäst beskrivas som ljummen äppelpaj med mycket smör och havre i smuldegen tillsammans med Sia's Vaniljglass. Den är helt underbar - böljande och kurvig vilket iofs hade kunnat förknippas med nåt helt annat underbart. Lätt medvind och intervall nr två gick ruskigt fort. Vi visslade igenom Sätila och nu började magen kännas riktigt tom. Frukosten bestod av en proteinberikad hallonsmoothie med 1 dl havregryn. Kändes som att den var slut redan i Hindås...Vid Fjärås kyrka skrek kroppen efter energi och magen efter fyllnadsmaterial. Min sista Enervit PRESPORT malde jag ner i magen redan i Bollebyggd... det var då spökskepp nr 2 dök upp ur dimman. Göran skrek "HEMBAGERI" och min Wilier gjorde den tväraste högersväng den någonsin gjort - minst 8G. Två Cola, en ost/skinkfralla och en kanelbulle senare som det nog totalt tog 60 sek att trycka ner i halsen var vi redo för sista halvtimmeskörningen som tog oss från Fjärås till IKEA i Kållered.

X-löpningen blev 2(1k-0,5k) i hög fart så träningsplanen för dagen höll hyfsat. Dagens 3:e räddare i nöden blev restaurang Mañana på Kungshöjd där jag på kvällen agerade slasktratt för kollegornas oförmåga att äta...Vore rätt häftigt att kunna mäta ämnesomsättningen i kroppen efter dagens ganska hårda körning - det känns liksom hur den bara suger i sig allt jag lassar ner och det är svårt att bli riktigt mätt... Magiskt!


Kommentarer

  1. lite längre m4 skruv och nylock muttrar på så kommer detta inte att hända igen! ;)

    SvaraRadera
  2. Hmmm...det är ju materialfel när skallarna slits av...har liksom inte med längden att göra...
    /Lars

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...