Maccas nutrition

Jag vill gärna dela med mig av en länk jag fått av en god vän och mycket duktig triathlet. Nutrition är såklart individuell och hur just du skall anpassa ditt näringsintag under en tävling måste du själv jobba dig fram till. Mitt race i Kalmar blev ett perfekt test för mig och kommer att vara vägledande för hur jag fyller på energi på tävlingar framöver. Jag hade gjort ett enkelt överslag på mängden kolhydrater jag skulle få i mig genom min plan - här finns potential att vara mer noggrann i beräkningarna.

Länk till Maccas redogörelse av nutritiontester.

Jag gjorde en glykogentömning genom ett löppass med intensitet över medel (bl.a 3x1200m och >70 minuter) på tisdagen. Därefter normala måltider och från och med onsdag eftermiddag tog jag Carboloader 2 ggr per dag i en form som passar mig. Race day innehöll grötfrukost kl. 05.00 efter insim i Kalmarsund och därefter inget mer intag ingenting innan simstart - däremot 3xuttag...

Cykel
Direkt på cykeln började jag med Enervits sportdryck innehållande coffein. På cykeln drack jag drygt 1,5 liter/h och "sög" i mig en Enervit PreSport per 1,5h (T1-varvning1-varvning2). Dessutom hade jag 5x60 ml av Enervits gel i en cykelflaska som jag tömde under cyklingen. Intaget under cykeln gjorde att jag klev av med frisk kropp.
Sportdryck/elektrolyt: 7 liter
Enervitene G Sport Competition: 5x60 ml = 0,3 l
Enervit PreSport: 3 bitar

Löpning
Jag drack sportdryck/elektrolyt vid varje vätskestation och åt två PreSport - en strax innan varje vändpunkt. På väg ut på andra varvet av de tre fick jag mitt vätskebälte med 2x Enervite Sport Competition blandad med vatten. Sista varvet lyckades jag öka intaget av vätska genom att ta mig lite mer tid att suga i mig en mugg Cola och en mugg vatten vid varje vätskestation. Jag har svårt att uppskatta mängden vätska under löpningen men kan nog konstatera att det ändå blev för lite. Det blir nog i snitt inte mer än 0,5 dl vid varje vätskestopp.

Ovan funkade grymt för mig och jag kan konstatera att jag inte tog någon fast föda alls...inga bars, inga bananer och inga bullar - läs gärna vad Chris McCormack skriver om sin nutrition - men kom ihåg att han är en relativt liten kille. Han konstaterar ju också att vikten och kroppsstorleken har en direkt påverkan på ditt behov av vätskeintag. Jag drog på mig våtdräkten vägandes 93 kilo - också intressant att:

"Only 3 athletes have won Kona who are bigger than 71kg in 33 years."

Lycka till med energiintaget!

Kommentarer

  1. Mycket intressant det här med kost, speciellt inför större tävlingar såsom Kalmar...

    Det finns nog inte 2 personer som har samma filosofi kring det, utan alla kör på olika spår.

    Själv tror jag hårt på att inte "överdosera" energiintaget före och under loppet.

    Körde själv ingen uppladdning alls, åt som vanligt fram tills tävlingsdagen ( nu var det hastigt påkommet med min start men det hade inte förändrat nåt). grötfrukost med enbart frön i ( som vanligt) och start.
    Käkade sedan 4 st maxim bars uppdelat på 8 st. halvor på cykeln och drack enbart vatten( 2 liter).

    sedan på löp så blev det varannan cola & vatten i depåerna men då max halva muggen varje gång. ( + några bitar saltgurka ).

    Tycker det funkade fint med massor av krafter kvar på slutet. Återstår å se om jag behåller den taktiken till nästa år då det ska kapas 45 minuter.

    //LCHF Ashkan

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...