Komplett söndag

Klockjäveln ringer 05:50...var det verkligen jag som satte den igår kväll? Ja visst, ja - mitt i den milda slängen av ångest över en träningsfri dag, över ett hejdlöst födointag under midsommarhelgen och över att födointaget inte helt ligger i linje med den diet jag bör hålla under inledningen av tävlingssäsongen tog jag det kloka beslutet att sätta klockan. Upp utan att vecka familjen, på med dressen - shit va kallt...detta känns korkat... Upp och iväg, förbi Karlstorps camping, ner till Flygstaden och ut på kustvägen norrut innan jag viker av mot Wapnö...det är där som ansträngningen möter sin belöning...De enorma fälten ligger täckta av dimslöjor, doften är obeskrivligt frisk och bilden fullbordas av att ett par råbockar sticker upp sina huvuden över slöjkanten...Det är bara två trötta ben som mörkar bilden något. Förbi Kvibille i 39 och jag har hela gamla E6:an för mig själv. Kostar på mig att ligga i hjulspåren för extremt tyst och slät väg. Passerar den gamla Route 66-restaurangen som packade ihop när nya E6:an byggdes och dånar sedan mot Getinge kyrka. Vänster i rondellen och fasan över backen i Steninge kyrkby börjar göra sig gällande. Det är här, i två kilometer konstant lutning, som morgonpulsen skall upp - 3 gånger dessutom. Skickar iväg alla tre klättringarna på 4 minuter och rullar nöjt vidare ner mot Steninge i 60 knyck. Solen börjar värma på och när jag viker vänster i Steninge vet jag att det bara är 17 km till den Frülingshonigtoppade havregrynsgröten serverad på en bädd av frysta hallon, skivad nektarin och vindruvor och toppad med ett nyp krossade linfrön - helt orgasmiskt gott. Tog en tiominuturs crosslöpning till Kurtans kiosk för att kunna överaska familjen med färska frallor..."...sen väckte jag mina älskade...".

Klockan 11 ringde klockan igen...dags att kliva i våtdräkten och raca mot Pedda, GG och Annika från 2:ans torn till ettan på Tylösand. Ett varv runt Blacken som bonus. Tänk att det är så mycket roligare att träna i grupp!

Tyvärr blev lunchen lite mager )förmodligen som en effekt av att midsommar innehöll våldsmycket käk...) vilket fullstänigt straffade sig på kvällslöpningen. BArnen med nya vattenspistoler funkade utmärkt medan jag la 50 minuter på att försöka springa intervaller. Försöka, ja...Runt Tyludden kändes allt på topp, upp mot utsikten likaså men i Rhodedederondalen började benen protestera. Det hjälpte inte ens att trycka en gel- Sprang duckad förbi Gessles för att inte riskera att bli hånad på nästa platta...Grötvik och Eketånga hem med hyfsad värdighet i intervallerna.

Inga svar givna - bara fler frågor...hur hanterar jag resten av veckan innan tävlingen i Säter? Några tips?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...