Engagerat säljarbete

Som senior rekryteringskonsult har jag ett antal frågor till min hjälp för att skrapa lite på ytan på de kandidater jag träffar för de olika uppdrag jag genomför för mina kunders räkning. Jag brukar be kandidaterna att ”Berätta något du är stolt över”. Om jag fick den vädjan av någon skulle jag berätta följande:

Det finns ett antal ganska höga trösklar för människor som vill prova på vår sport. En av trösklarna är såklart det faktum att vi anses tokiga i fråga om nedlagd träningstid, det totala committmentet och våra matvanor. En annan är prylarna. Man kan ju tro att det räcker med ett par badbyxor, ett par goggles, en cykel, en hjälm och ett par löparskor – och visst väldigt, väldigt,väldigt initialt kanske det är så två veckor mitt i svenska högsommaren. Jag är inte lastgammal i sporten men har redan sett tillräckligt många som snabbt vill byta upp sig när det gäller utrustningen och tidigt växer ur sin nybörjarutrustning...och kanske är just prylarna en grej i sporten...de skapar ju viss image utöver det faktum att varje sann triathlet måste bära kortklippt mohikanfrisyr...och den som säger att det inte finns ett visst mått av image i vår sport ljuger...fett.

Jag gör ju själv resan just nu (bortsett från frillan, men det kommer - jag lovar...) – jag tror att alla gör den resan oavsett hur långt man kommit i sin triathlonkarriär... Lite lättare löparskor, goggles med lite större synfält åt sidorna, en cykel som är lite mer optimerad aerodynamiskt, tillskott och sportdrycker som ger lite större upptag av energi, cykelskor som går någon tiondel snabbare att ta av och på och våtdräkt som är lite mer delikat i följsamhet och känsla. Jag vet att du också i någon mån är ute på den resan!

Något som slagit mig är den totala osäkerhet som nybörjare står inför när det gäller var man handlar sina nya fina och lite snabbare prylar. Cykel kanske inte är en issue i första läget och löparskor finns det ju flera butiker att handla i. Badkläder likaså. När det gäller trisuits och tävlingsdräkter börjar det bli lite mer komplicerat. Webhandeln är såklart en stor spelare och otaliga är bevisen för att de stora fina sportaffärerna idag tyvärr bara är stora provrum åt internethandeln.

Jag har tagit fasta på problemet att många idag inte vet hur de skall köpa sina simvåtdräkter. Var fasen köper man en simvåtdräkt? Det är inte världens största marknad, liksom... Jag ser ju emellertid tydligt hur marknaden finns/ökar, frågorna blir fler och fler och behovet av en butik att handla dräkter i blir allt större. Intresset för Open water swimming ökar, Vansbrosimningen drar fler och fler deltagare, triathlonsporten växer, Triathlon Västs crawlskola är fulltecknad samma dag den läggs ut på hemsidan och vi har ett Masters-VM i simning i Göteborg i juli. Klart som f-n att man skall kunna köpa simvåtdräkter i butik.

Det är därför så himla häftigt att Stadium XXL’s maffiga butik i Sisjön nu säljer de helt underbara Sailfishdräkterna!

Under hösten har jag fört ett resonemang med butikschefen och den centrala inköpsavdelningen i Norrköping, helt själv sålt in konceptet med simdräkter och fått dem att se värdet i att ha simdräkter i ett sommarsortiment. Det är ett häftigt komplement till deras övriga sortiment och en grym möjlighet att få folk att INTE simma i vattenskiddräkter och windsurfingvåtdräkter. Jag hoppas att mitt engagemang och säljarbete nu underlättar för alla er som inte riktigt vet var ni skall köpa era simvåtdräkter – svaret är Stadum XXL i Sisjön.

Min uppmaning är tydlig – letar du eller någon du känner efter en simvåtdräkt för Open Water Swimming – ta en sväng till Stadium XXL i Sisjön! Där hittar du vad du letar efter! Och kom ihåg...ta en sväng upp till Sisjön direkt efter och prova dräkten!

Det är 380 meter mellan badplatsen i Askim och badplatsen i Mölndal!

Kommentarer

  1. Hej Lars,

    Vet du om de har "riktiga" simtillbehör oxå så som simglasögon, fenor etc för oss prylgalna :)

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Hyfsat begränsat urval, tyvärr...definitivt goggles - även för open water...jag kan rekommendera http://www.swimhop.se...de har aquaspheres goggles bland annat + fenor, paddlar och dolmar...för oss prylgalna!
    :-))

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Tack, får väl ta mig en liten titt i helgen.
    Brukar annars köpa wiggle.co.uk men då tar det ju någon vecka innan man får prylarna.

    Lycka till med träningen och tävlingarna i sommar.

    SvaraRadera
  4. Hej

    Hade varit intressant att veta huruvida du är sponsrad eller ej av de produkter du ofta nämner.

    SvaraRadera
  5. Hej! Kul att du undrar och att du intresserar dig. Alla de produkter som jag lyfter fram är produkter som jag och min familj dagligen använder för att nå och bibehålla god hälsa, gott välmående och goda tränings- och tävlingsprestationer. Jag väljer alltid själv vilka produkter jag använder och jag gör det med stor noggrannhet. Jag skulle därför heller aldrig lyfta fram något jag inte har egen god erfarenhet ifrån. Om någon i min omgivning kan nå egen framgång genom att prova det som funkar för oss ser jag det som ett härligt bidrag till likasinnade...

    När det gäller våtdräkterna är det mitt eget projekt då jag tycker att sverigest bäst sorterade sportaffär skall sälja simvåtdräkter. Jag träffar sååååå många nybörjare som inte vet hur eller var man skaffar sina första prylar (kolla bara frågefloran på Funbeat). Att det blev just Sailfish beror på att Henrik på Triathleten.se var snabbast med att svara på de förfågningar jag skickade till olika "våtdräktsintressenter"...först till kvarn så att säga... Att sedan Sailfish är en helt underbar dräkt att simma i är ju bara en bonus!

    Sponsring är för mig ett mycket pretentiöst begrepp som endast ett fåtal i Sverige kommer i anspråk för. Jag kan lova att min VM-start i Clearwater i november fullkomligt spräcker hela familjebudgeten...men va'fasen...U only live once!

    SvaraRadera
  6. Kanonbra att du ordnat så att dräkterna finns på stadium XXL!!
    Innebär ditt svar att du på något sätt får provision från sailfish/triathleten.se antingen via klick på din blogg eller försäljning av dräkt eller gör du det enbart för "goda sakens skull"? ( helt ok vilket som men schysst att tala om så man gör sin egeb personliga bedömning utifrån rätt förutsättningar)

    SvaraRadera
  7. Hej igen! Jag hoppas att du gör din bedömning av Sailfish utifrån hur dräkten känns när du provar den.

    Om du vet att min införsäljning av simdräkter är ett personligt och ideellt bidrag till västsveriges triathleter, vansbrosimmare och andra som vill köra open-water så kanske den känns ännu bättre! :-)

    Kan man verkligen tjäna pengar på att någon klickar på ens blogg? Det kanske jag skulle testa?!

    Kör hårt och lycka till! Har du andra frågor som gäller triathlonträning, våtdräkter eller andra nödvändigheter i triathlonvärlden så tveka inte att höra av dig igen!

    PS. Kolla senaste inlägget på www.tedas.se - han är minsann sponsrad han!

    :-)) :-)))

    SvaraRadera
  8. Hej!

    På Ted Ås sida framgår det tydligt att han är sponsrad.

    Detta fenomen diskuteras ofta på bloggar. Tex här och inte minst i kommentarerna efter inlägget:

    http://spinspirit.blogspot.com/2010/04/its-mans-world-not.html

    Tack annars för en mycket välskriven blogg! Kul att läsa!

    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...