7 på väg mot 12


Jag har sedan årsskiftet gått och grubblat på en sak. En sak som med tanke på nedanstående poem av min gode vän A.C är ständigt återkommande. Poemet är publicerat tidigare men är så bra att det förtjänas att publiceras igen och dessutom reflekteras över av var och en som läser det...så tänk till innan du fortsätter. Och om du väljer att fortsätta...kom ihåg att reflektera!

Mannen är sina metrar
i motsats till mannen som metar.
Gossen vill bli man och mannen vill bli kung,
medans metar'n bara metar.
Kossan går intill och betar.
Och atleten stretar efter mera metrar.


Det jag tänkt på är hur i hela friden förra årets resultat kunde komma av en träningsdos som knappt orkar sig över 7 timmar/vecka utslaget över hela året. En snabb analys i Funbeat ger vid handen följande snitträningsmängd - Q1 4h/v, Q2 10h/v, Q3 7,5h/v, Q4 10h/v. Att Q3 ligger lite lägre i träningstid kan väl förklaras av att större delen av tävlingssäsongen ligger där. Men Q1...hallå??? så skönt att hitta förklaringen här. 4 timmar i veckan!!!!? Det måste varit innan jag tog mig friheten att kalla mig triathlet - hittills i år snittar jag 11,5h!

Den grymt inspirerande frågan att ställa till mig själv blir då - Vad månde det bliva av detta? - uppbyggnadsträningen så här långt i år har främst bestått av långpass både på cykeln och i joggingskorna. Den består dessutom av riktigt högkvalitativ tung benträning 2 ggr/v - benträning som består av utfall i olika varianter, benpressar och knäböjsupphopp med stång. Framför mig har jag ytterligare underbara serier av långpass på cykel och i joggingskor, snabbdistanser, backintervaller, 1000/2000-intervaller på Valhalla IP, högintensiva spinningpass, harvande i simbassängen, mer benträning i gymet och dessutom ett träningsläger på Mallis - då simningen dessutom kommer att varvas upp...Shit vad jag längtar till lagtempoträningen i vår... Ny hoj, starkare ben - vaxade sådana och dessutom en bra mycket bättre motor...

Vad glad jag är att jag gjorde analysen...och kan med stort självförtroende konstatera att tävlingssäsongen 2010 redan nu har potential att fullkomligt krossa 2009. Yiiihaaaaaaaaa!

Kommentarer

  1. Låter som du har en grym säsong framför dig! Skönt att ha någon att ta rygg på, iallafall ett tag. Keep up the good work.

    SvaraRadera
  2. Det måste vara de vaxade benen som gör skillnaden ;-)

    SvaraRadera
  3. VAxade ben gör alltid skillnad...till skillnad från ovaxade sådana!

    Odda...don't forget I'm a hunter...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...