Ett slag för eliten

Måste resonera lite kring begreppet "elit" i idrottsvärlden. När journalister och media pratar om eliten refererar de väl oftast till de 10 främsta männen och kvinnorna i världen i respektive sport/idrott/spel och golf? OK, när det gäller golf kanske det är de 100 bästa av varje kön men i sysselsättningar som i någon mån är mindre slumpmässiga och en hårsmån mer intressanta än golf så är det nog så att elitbegreppet definitionsmässigt kan ses som de 10 främsta männen och kvinnorna i världen.
I vår ankdamm triathlon är det enkelt att hitta eliten...Crowie, Lieto, Stadler, Alexander den store, Chrissie, Paula Newby-Fraser (fd elit iofs...), Lisa Nordén, Brownlee, Raelert, Julie Dibens osv...Om vi begränsar oss till Sverige finns det ju fortfarande en lista över de 10 främsta herrarna och damerna på varje distans... De har alla mycket ärofyllt förtjänat sin plats bland eliten utifrån den definition jag tidigare satte upp - inget snack om den saken.
Fast ibland undrar jag vilka det är som tillhör den verkliga eliten...Kaj Munk har gjort flest Ironmanstarter i Sverige - är inte det elit? Alla som inte jobbar inom räddningstjänsten eller försvaret och har fri träningstid på skattefinansierad arbetstid - är inte de elit? Alla som drar runt ett heltidsjobb och familj och samtidigt försöker skapa parallellitet i tillvaron för att kunna ägna sig åt en av de mest fantastiska idrottsformer som finns - är inte de elit? Visst, vi gör alla våra val och vi ansvara själva för hur vi sätter upp vår tillvaro men jag känner att det är dags att omdefinera begreppet elit...så nästa gång när Patrik Ekwall, Janne Skoglund, Vaccio eller Staffan Lindeborg pratar om eliten så låt dig inte luras....det är egentligen dig de pratar om - dig som strechar dig och tillvaron till bristningsgränsen bara för att få känna den underbara känslan av total återfjädring och Pay-back varje gång startskottet går...


Idag var det strömavbrott i simhallen och jag som tänkt leverera ett härligt pass med huvudserie på 5x500 - det tar vi nästa tisdag när jag är bortrest! Tur jag masade iväg på en mils löpning när Axel lirade fotboll. Min Funbeatstatistik ser bedrövlig ut efter en veckas mindre intensiv träning.

Nu skall jag lobba för att "Age-group"-begreppet inom triathlon byts ut mot "Weight-group" istället...då kan vi snacka elitläge enligt första definitionen!!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...