Mässrapport, Svenska sportmässan - Elmia

Som den obotlige tidsoptist jag är kom jag iväg från Göteborg strax efter 18 på fredagkvällen...Planen var strax efter 15. Hyrbilen från Perpetum, en dieselfiat på 75, gjorde sitt jobb mer än väl och fick inte vila förrän vid grindarna till mässområdet där det var tvärdött... Okay, tänkte jag. Antingen fel dag eller fel mässa... Men vakten kom till slut, släppte in mig och gjorde sig lustig över att jag aldrig tidigare satt min fot på denna uppenbarligen mytomspunna, världsarena tidigare...ursäkta, då!

Snacka om att drabbas av mindervärdeskomplex
när jag kom in och såg alla de flashiga monterbyggena. Det var hela butiker som var på plats. Cykelmagneten hade till exempel en monter utan väggar och innehållet fullkomligt exploderade av vackra cyklar i fräsiga färger. Bliz röda monter med fräsiga sportglasögen gick inte heller att missa och Treks monter var härligt stilfull. Själv hade jag två planscher, en Wilier Cento Chrono och en trainer. Icke desto mindre - full av ambition lyckades jag fylla min monter med tre vassa cyklar, lite bord och stolar och tack vara Teds försorg fick jag till en snygg display som jag är riktigt nöjd med! Tack för det, Ted! 22:00 lämnade jag montern för ett ganska sunkigt hotellrum på Eurostop via Burger King. Baren på hotellet var stängd - klockan var ju trots allt 22:30 och jag var i Jönköping...

Lördag morgon och en snabb hotellfrukost med äggröra och bacon innan ICA Maxi för inhandling av Geisha, Fox Citron och Dumlekola. På två hjul sladdade Fiaten till mässan och samma vakt... Det var med setor glädje jag riggade Mac'en och kanonen med vars hjälp jag visade en massa triathlonfilmer hela helgen. Svenska Triathlonförbundet i montern mitt emot satte dock sina fruktkolor och Nescafe i halsen när jag visade "the Crawl" på storbild...
Ola - ingen skada skedd - jag lovar ;-)

Hela lördagen var det fullt upp och lunchen bestod av en bar och några Geisha. Det var folk i montern hela dagen och jag vet inte hur många gånger jag höjt och sänkt sadeln på Wilieren för att låta besökarna känna på skillnaden mellan en pungskavarsadel och en ISM. Roligast var nog ändå Annika som kom riktigt snyggt dressad i svarta strumpbyxor och Burberryrutig kort kjol och som prompt skulle testa sadeln. Hon lämnade montern med en vit Racing i väskan, ett brett leende på läpparna och en man vid sin sida med ett ännu större leende... En annan minnesvärd situation var när jag på söndagmorgonen talade med en man i 50+ om att problemen med domningar och obehag ofta är något man skäms över och väljer att inte tala om. På eftermiddagen, 2 minuter innan stängning kom samma man tillbaka och viskade i mitt öra att han faktiskt hade besvär med domningar och ville köpa en sadel... Snacka om genombrott!
Rätt kul är det också när ett par kommer fram och tjejen fattar grejen snabbare än killen och hon driver på köpet... Lust-igt, skulle man kunna säga!
Minnesvärd men inte fullt så kul är ju landsvägscyklisten som kommer fram och säger "Nej, fy fan, vad ful - en sådan kommer aldrig på min cykel". Nähä, tänkte jag, skyll dig själv...

Jag hade donerat två sadlar som första pris i tävlingen om vem som på två minuter kunde generera flest watt/kg kroppsvikt. Mattias Lundqvist från Aktivitus tog hem segern på lördagen och fick med sig en Podium hem. Nu är Mattias redan frälst på ISM men saknade just en sådan till landsvägshojjen! Grattis!

Sammanfattningsvis en fantastiskt rolig helg med massa cykeltokiga människor, en hel del kändisar och bekantar och det känns kul att konstatera att bland andra Susanne Ljungskog kommer gnida rumpan mot en ISM framöver!


Kommentarer

  1. Gott att allt rullar på.
    Snart ser vi alla på en ISM sadel.
    Är supernöjd med min.

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra, Pierre! Som sagt - det är inspirerande att jobba med en produkt som inte bara är yta i en värld av vaxade ben, rakade skallar och tighta nylonkläder...
    Go strong!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...