Hej igen!

Äntligen är mina 2-timmarsklasser igång! I helgen fick jag duktig hjälp med att begrava två CD-skivor. Jag har lovat "aldrig mer" av remixen på Carolas Invincible och Rybacks Fairytail. Aldrig mer den fantastiska Swamp Thing med the Grid och aldrig mer Volbeats Halleluja Goat som 3-minuters intervall. Därmed är inte konceptet cykelträning i spinningsalen begravt. Räkna med fortsatta intervaller i olika längder och med varierad återhämtning - gör dem till din nyckel till framgång 2012! Och är du på besök i Göteborg en lördag framöver - hör av dig så löser jag en plats till ett härligt svettigt och inspirerande pass!



Svenska Sportmässan går av stapeln 19-20 november i Jönköping och självklart kommer jag vara där med ISM's sadlarna. Hela produktrangen finns på plats och dessutom en trainer så om du vill kan du testa sadeln live på plats. Välkommen till monter 94 mittemot Svenska Triathlonförbundet!

Så här års när uppbyggnadsträningen dragit gång efter välbehövlig vila börjar de vild diskussionerna om hur den egentligen skall bedrivas. Mmmm...hur skall den bedrivas - egentligen??? "vilken väg skall jag gå?" - och vet du inte vart du skall spelar det ingen roll bla bla bla bla bla. Intressant om "HUR?" blev det när jag i tredje hand hörde att en person i triahlonens närhet indikerat att
8 km simning
18 mil cykel
10 mil löpning
i veckan är rätt träningsnivå för långdistanstriathleter.

Hmmm…då skall vi se – 8 km simning är 3 entimmarspass i veckan som vart och ett också innehåller 60 minuter omställning, dvs resa till och från simhallen, ombyte och andra aktiviteter i samband med träningspasset. Det summerar till 6h.
Att cykla 18 mil…låt oss säga att det tarvas två pass á 3,5 h och då har jag nog räknat snålt. Till det kommer 30 minuter/pass för ombyte, cykelvård och dylikt. Det summerar till 8 h.
10 mil löpning borde kunna uppskattas till 4 pass och 10h. Låt oss totalt säga 12h för löpträningen och omställningstid.
6+8+12 är 26 timmar fördelade på 10 pass i veckan för att kunna utföra träning för långdistanstriathlon… och då är inte de två så viktiga styrkepassen med... Inte konstigt att vi ideligen lyckas skrämma iväg familjefädrar och –mödrar från sporten. När jag hade förmånen att få träna med några från utvecklingslandslaget häromveckan berättade de att de gör under de tuffa veckorna i januari och februari 20 km simning, 300-400 km cykel och 100 km löpning - och då tävlar de enbart på sprint och olympisk distans.

Hörs snart igen!

Kommentarer

  1. Nu skojar du väl allt? Vissa saker måste få leva som klassiker också! Tryggheten när man går in i den fjärde intervallen och vet exakt vad som väntar. Ta inte bort det!

    SvaraRadera
  2. Wolff - jag hör din vädjan... men var lugn! Konceptet kvarstår och jag lovar att skapa fortsatt trygghet! :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...