September

Konstaterar under påverkan av årets maffigaste förkylning att september är en riktigt utmanande månad ur en triathlets perspektiv!
  • Det är en månad då "post race blues" lätt infinner sig...
  • Det är en månad då man lika gärna kan slicka rent sonens kompisars bestick för förkylning och influensa kommer ändå lika säkert som leveransen från wiggle...
  • Det är en månad då "gluttony" gärna tar sig nya uttryck...
  • Det är en månad som bör innebära riktigt tung träning om du har ett inspirerande race 8/10 på en lavaö i Stilla Havet framför dig...
  • Det är en månad som bör innehålla lika tung träning även om du har inspirerande tävlingar på andra ställen än just en lavaö i Stilla Havet...
  • Det är en månad som om du skall tävla utomlands under hösten ofta innebär massiv mängd av träning helt ensam...
MEN...det är också en månad då
  • säsongplaneringen för 2012 inspirerar till fantastiska målbilder...
  • träningsplaneringen kräver kreativitet och här vill jag särskilt pitcha lite på Christer Olssons ord "Det som inte är under utveckling är under avveckling"...
  • det är rätt att skapa utrymme för att läka kroppen...
  • göra något helt annat än att träna...
  • Garmin återigen annonserar lanseringen av pedaler med effektmätare - är ganska hög vill-ha-faktor på dem...
  • det är dags att planera utrustning och prylar för kommande säsong


När det gäller träningsplaneringen kommer du som håller till i Göteborgsområdet att kunna köra 2-timmars spinningklasser med mig på Elixia i Sisjön som en del av grundträningen. Enda kravet är att du är medlem i Triathlon Väst eller tränar på Elixia! Mycket långa tröskelintervaller blir det. Vi startar i november - mer info kommer. Välkommen!

Jag har även 2012 förtroendet att coacha på triathlonförbundets läger på Las Playitas och första tillfället är 10-17 januari och andra tillfället är 10-17 april. Båda resorna går från Göteborg och i skrivande stund finns det platser kvar så om du vill ha grymma träningsförhållanden med välplanerad träning så haka på, vetja!

2010 var jag grymt stark på cykeln. I år har jag ju inte haft riktigt samma goa känsla...och analysen är helt enkelt avsaknad av de två styrkepass/vecka som jag körde under jan-april. Passen var helt fokuserade på funktionell styrka med övningar över flera leder såsom knäböjsupphopp med axelpress/stående rodd, utfallsgång med dubbeltwist, negativ enbenspress och bakåtutfall bland annat vilket inte alls är motsatsen till framfall... Inga fler kundluncher alltså; utan löpintervaller tisdag och torsdag och styrka må/on/fre... Håll i hatten!

Bernt, Gunnar, Maria, Christer, Hasse och jag kommer streta vidare i kampen med snesparkaren, dansken med fenorna, anorexiatjejjen, flodhästgympisarna och vuxenlekoplask i Valhalla. Vi kommer slåss till sista blodsdroppen för rätten att få träna. Går jag upp 5:15 två mornar i veckan så har jag fanimej rätt att få en vettig träningsfacilitet...
Kanske har jag fått Gunnar att inse värdet av att variera serierna med lite olika farter och kanske till och med ett syrapass var 3:e vecka. Skall man kunna simma fort måste man ju träna på att simma fort! Dessutom ligger det numera fenor, dolme och årets fetaste paddlar på kanten...Fenor är definitivt en ny upplevelse i den aeroba träningen kan jag lova...särskilt för mig som bara har benen att hålla balansen i vattnet med...

Löppassen sker i veckan i form av snabbdistans och intervaller och på söndagar i form av långpass med Solvikingarna i Skatås. Jag behöver liksom hjälp med dem eftersom jag har svårt att finna löparlångpassglädje själv.

Hörs snart igen!

Kommentarer

  1. När det gäller simningen har jag en fråga.
    Jag heter varken Bernt, Gunnar, Maria, Christer eller Hasse och jag är inte dansk eller en anorexiatjej.
    Frågan kvarstår då om jag är snesparkaren, flodhästgympisen eller vuxenlekoplaskaren.
    Oavsett var jag rätt ensam i morse (lördag 07.00) när jag körde mitt simpass. Du är välkommen då!

    Kör hårt.

    SvaraRadera
  2. Hmmm...alltså, visst finns det fler som ligger i vägen i bassängen men jag har bara valt att ta upp de som är mer frekvent störande moment Bara att förstöra en lördag morgon med ett simpass säger ju allt...
    ;-) ;-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...