En 25:a...resten hemma!

Varje söndagkväll tillbringar jag i simhallen och tittar stolt på när Axel utvecklas i MASS teknikskola. Samtidigt kör simklubbens elitgrupper sina träningar och shit vad jag blir imponerad. För 25 år sedan tävlingssimmade jag för samma klubb och då var den allmänt rådande inställningen till simträning att "the more - the better", vilket gjorde att simpassen sällan låg under 7k. Det fanns en disciplin och tränarauktoritet som nog i många fall slår kampsporterna på fingrarna. Jag åkte direkt från skolan i stan via Mölndalsbro till simhallen. Som den sömndyrkare jag är och alltid varit passade jag på att sova 20 minuter på ett mönstrat kallt kakelgolv innan passet. Tror du jag var mönstrad på framsidan... Så här ett par år (!!) efteråt känns det som att jag höll på så här hur länge som helst och visst - simningen tog mycket tid utan att jag egentligen hade några ambitioner att bli bäst, vilket jag idag i viss mån kan tycka var slöseri med tid. Trots det var det här som något i mig fostrades - att alltid slutföra ett pass, att alltid göra mitt bästa, att inte känna after i onödan och att det alltid finns andra som är bättre än vad jag är. Det var mycket pannben och alldeles för lite utav det som finns innanför i träningen - men idag, när jag tillåter mig att kombinera det som fostrade mig och den erfarenhet jag skaffat mig tror jag ändå att jag har en enorm nytta av de åren jag slet i bassängen. Jag hade till exempel aldrig placerat mig som 17:e man på Järnmannen i Kalmar utan min fostran i bassängen.

Vad har du med dig som ger dig styrka idag? Kanske är det något du gjorde som du inte vid just det tillfället uppskattade men som du idag har enorm nytta av. Inte fel att reflektera över vad det är som gör dig stark just nu - och vad som hjälper dig att nå dina mål.

Jag blir imponerad över A-lagstränaren i MASS som under sista 2 veckorna innan JSM kör ett pass i veckan han kallar för "En 25:a - resten hemma" vilket betyder att simmarna förväntas komma ner till simhallen utan att prestera någonting mer än att blöta ner sig. Det är helt enkelt en social aktivitet inför en av årets viktigaste tävlingar för många av juniorerna - som när de trycker på lite grann kör 50:or fritt på 25 låga...och en hundring på 50 höga...

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...