Skit i systemet!

Efter en härlig klass på Elixia i Sisjön för 25 Elixiamedlemmar och 20 Triathlonvästare kände jag att återhämtningen inte var på topp ens efter en skaplig grogg av Enervits nya trolldryck R1. Halsen kändes sträv och trist att svälja med - vilket ju ändå är en nödvändighet. Känslan satt kvar på söndagen med viss svullnad i övre luftvägarna och natten till måndag lär jag ha snarkat så högt att tanten som bor i kåken bredvid ringt polisen. Denna gången skall jag låta skiten försvinna ur systemet innan jag drar igång igen - rätt skönt att obehagen kommer precis efter en i periodiseringstänket tung träningsvecka. Snacka om tajming! För att bli kvitt skiten kommer jag att öka intaget av Mivitotal från 3 cl i ett glas vatten på morgonen och kväll till 3 cl morgon, lunch och kväll - visst, urinen blir något dyrare men sannolikheten att något större skall bryta ut minskar drastiskt. "Mivi" är familjens livselixir - barnen har tagit "Mivi" sedan de slutade amma och jag tror att vi kan räkna antalet sjukdagar på dem på ena handens fingrar. Lätt rörelseträning kommer jag tillåta mig men med tanke på inspirerande träningsläger på Lanzarote i början av mars tänker jag inte riska något.


Jag kommer fortsätta det framgångsrika samarbetet med Triathleten.se vilket bland annat innebär att du som går i "simvåtdräktsköpartankar" kommer att kunna provsimma Sailfishdräkter i öppet vatten så fort Kung Bore släppt taget. Vid ett antal tillfällen kommer det att finnas dräkter (2011) för provsimning i Sisjön och Delsjön när vattentemperaturen tillåter. Generellt sett något att längta till....! Har vi tur kanske "Öppet-vatten-simning" står på programmet redan på Halmstadlägret.

Jag sänkte min cykeltid i Kalmar med 16 minuter när jag bytte till min Wilier Cento Chrono varför jag självklart kommer jobba vidare med Göran på Cykelmagneten i Falkenberg. Jag har träffat få cykelhandlare som är så intresserade av att kunderna skall få rätt grejjer - för kundens egen skull.

Alla har vi våra sätt att hantera näringsintag i samband med träning och tävling. Beroende på vad du är ute efter med din träning trycker du säkert i dig olika typer av tillskott. Om du söker viktnedgång kanske du är försiktig med sockerintaget i samband med längre och lugnare pass. Kör du högintensiv fartträning och du behöver hålla skärpan hela vägen kanske du väljer någon annan forma av tillskott. Jag tror att det är viktigt att du för varje individuellt träningspass tänker igenom vilket syfte din nutritionsplan har. Jag veta att det finns många cyklister som förordar enbart vatten i flaskorna...men de är cyklister och få cyklister skall cykla 18 mil själva och därefter springa ett marathon eller för den delen cykla 4 mil lika ensamma för att sedan höja intensiteten med 15 pulsslag/minut för att springa en mil. Enervit har en ny återhämtningsdryck kallad R1 för kortare träningspass - den ger dig snabb återhämtning efter de lite kortare passen.


Så här dags på säsongen när förnimmelsen av att det är lite ljusare på kvällarna men ändå ganska långt till utesäsong kommer prylbegäret hos mig krypande. Att ha riktiga grejjer är avgörande för resultatet - jämför med när du snickrar...med dåliga verktyg blir resultatet ofta därefter och dessutom är det mycket roligare att jobba med verktyg som håller måttet hela vägen... En del av prylbehovet är stillat genom nya löparkläder från GORE. Jag har hel vintern igenom bara sprungit med en underställströja under en windstopperanorak och deras långa vintertights. Grymma kläder!





Prylbehovet när det gäller cykeln är också stillat...Jag har nämligen shoppat upp mig på en ISMA ADAMO och det är inget som har med Amelia att göra utan det är en annorlunda designad sadel som ger löfte om ökad bekvämlighet och med det också större kraftuttag. Riktigt spännande att få gränsla den på Lanzarote då det sägs vara en annorlunda upplevelse! Å andra sidan - efter allt gnagande på de breda, mjuka spinningscykelsadlarna i vinter kommer allt kännas som en annorlunda upplevelse.


Mot friskheten!

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...