Polletten är nere

Jag tror polletten trillat ner...det tog en dryg månad av slit på isiga cykelbanor och isfrostiga löpkläder...men nu tror jag den har trillat ner...eller så är jag bara i bra form.

Löpträningen går riktigt bra. Jag springer ledigt ett 15k-pass i 4:25-fart med sista 1k i 3:45. Jag känner verkligen att jag har med mig knäna framåt-uppåt och jag har hittat 90-frekvensen i de olika hastigheterna. Nästan all löpträning under vintern har varit med fokus på högre fart - jag springer 12 minuters intervaller och jag kör backintervaller och jag prioriterar ner de långa slöa passen. Verkar vara rätt prio just nu, dvs först fart sedan distans!

Cykelträningen består just nu av ett antal spinningpass - samtliga med relativt hög intensitet som en fin förberedelse inför Lanzarote vecka 10. Jag körde ett tretimmars för Hisingen CK i söndags och jädrar vad det immade i den salen. Först timmen varierad terräng, andra timme bestod av 8x(3 min+1min) tröskelintervaller och sista timmen bestod av 30 sek intervaller med max 90 sek vila mellan - 4 lag körde skiten ur varandra. Nästa långspinning är på Elixia i Sisjön 29/1.

Simningen håller jag igång genom två finfina morgonpass om vardera 3k. Räcker just nu...

Jag har funderat lite kring var jag hittar träningsglädjen tidigare och konstaterat att det sociala sammanhanget är en av drivfaktorerna. Idag på Götaälvbron blev det klart för mig att även framgång i träningsresultat tydligt driver glädjen och viljan att hänga i. Att helt enkelt köra skiten ur träningskompisarna :-)...och jag skall ödmjukt erkänna att det är lika disempowering att bli frånkörd...så det gäller att va' kaxig så länge jag kan!
Götaälvbron är mitt nya bra-iga träningsredskap...

Läggdax - klockan ringer 05:30 för transport till Valhalla!

Kommentarer

  1. Ja ibland slarvar man nog lite med farten, får bli ändring på det för det verkar ju ge fina resultat. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Synd att man inte kan utmana dig längre med ålderns rätt. Eller så får man lägga på mer löpträning så att +50 kan utmana. Magnus

    SvaraRadera
  3. Hahaha...du skyller på åldern och som ny rookie i H40 är åldern en möjlighet! Men du...vi springer varje tisdag och torsdaglunch nuförtiden! Välkommen!
    /Lars

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...