No rules apply...




Att träna är ju för det mesta ingen konst. Det är ju normalt sett bara att dôna på, äta så långt från socialstyrelsens rekommendationer man kan och komma ihåg att vila emellanåt. Ett långpass cykel och ett långpass löpning i veckan. Ett intervallpass cykel och ett intervallpass löpning i veckan. Två simpass med blandade distanser, farter och starttider per vecka. Voila - där är grundkonceptet när det gäller fysträning för en elitmotionär under utesäsongen i Sverige. Ganska enkelt egentligen och skönt att kunna förhålla sig till.
Bilden tagen på Vätter Challenge av Micke i Triathlon Väst!

Läget jag befinner mig i nu är dock att "no rules apply". Jag är helt utanför strukturen och min egen kompetens...jaja, det kan man ju raljera kring men faktum kvarstår - jag kan inte längre följa upplägget som tagit mig hela vägen hit. Vilken paradox - "no rules apply"...när jag känner att behovet av struktur och ramar är större än någonsin. Jag är just i skedet att jag måste bryta den invanda och trygga strukturen och det sedan länge väl genomarbetade träningsschemat. Om 4 veckor kör jag VM 70.3 i Clearwater och jag skall gå in i den så viktiga toppningsfasen eller "tapering" som det heter på utrikiska. Söker du på "topping" så får du något helt annat.

Det verkar som att just toppningsfasen är mer individuell än någon anna del av träningsplaneringen. Det är inte många tävlingar du har resurser för att göra en ordentlig toppning. Visst...inför alla tävlingar släpper du förmodligen på träningen ett par dagar innan start men att göra en ordentlig toppning gör nog få elitmotionärer vid mer än max två tillfällen på en säsong med lyckat resultat.
Men hur gör jag när jag skall toppa? Hur skall jag göra för att alla mina underbara tröskelintervaller på cykeln i Marks kommun de senaste 6 veckorna skall komma mig till helt rätt nytta 13:e november? Hur skall jag kompensera för den oplanerat minskade löpträningen så att jag ändå kan prestera mitt bästa? Hur skall jag få huvudet att förstå att jag faktiskt spenderat mer än tillräckligt mycket träningstimmar för att vara tillräckligt bra förberedd? Hur skall jag....?

En sak har jag förstått är viktigt i toppningsfasen - träningsfrekvensen. Jag skall köra lika många träningspass i veckan hela vägen fram till och med veckan innan tävlingsdagen som jag gjort genom hela säsongen. Dessutom verkar det som att ett generellt tips är att dra ner på långpassen då de skapar "fatigue" i kroppen. Innebär det att jag nu bara skall köra intervaller hela tiden? Jag kan ju inte köra 8 intervallpass i två veckor? Simningen bryr jag mig inte så mycket om - den blir vad den blir och med lite skön våtdräktssimning i Tampa Bay veckan innan start löser den sig. Men min tidigare ställda fråga gnager - hur skall jag få 100%-ig utväxling på all den träning jag plöjt ner i kroppen så att jag kan göra mig själv rättvisa?
Ett spontant upplägg kan vara:

måndag: Yoga (vila)
tisdag: Simning 3K + 3x2000 börja i racefart och 1>3
onsdag: Simning 3K
torsdag: Trainer i bastun 8x3 minuter tröskelintervaller + 45 minuter jogg
fredag: Simning 3K + lugn jogg 45 min + intensivt spinningpass
lördag & söndag: ett joggpass och ett trainerpass i bastun - båda på låga pulsnivåer och kortare än 120 min - bara ett pass per dag - gå på känsla!

För pretantiöst? För lite vila? För mycket simning? Fel löpupplägg? Det ger sig 13 november - och jag kommer höra startskottet full av självförtroende byggt bland annat på att jag gjort allt jag kan inom ramarna för vad tillvaron tolererar!







Kommentarer

  1. Var inte rädd för intervallerna! Is the shit, i alla fall för mig :) Men alla är ju som sagt olika med olika behov. Om du vill kan jag skicka mitt formtoppningsprogram som inspiration!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...