Negativt e positivt

Klockan visade 07:30 när vi klev ut på trappan och den digitala termometern i det tyska precisionsinstrumentet på uppfarten visade på femånhalv minusgrad, vimpeln hängde som slickad längs flaggstolpen och morgonfukten satt som en stenhård skorpa på precisionsinstrumentets rutor. Lusten att träna hade svårt att infinna sig...kylan, mörkret och osäkerheten på hur mycket förkylning som satt kvar i kroppen och framförallt - hur skulle det som eventuellt fanns kvar reagera på en kall cykelrunda på ca 2 timmar? Moralkompassen pekade i alla fall åt rätt håll denna morgonen.
Dressad och klar...shit-tomt i båda däcken...upp med 10 kg och hoppas på det bästa. Skoöverdragen då? Paniiiiik - hemma hos Jocke. Upp och iväg för att hämta dem och därmed också planera om rutten. Lufttomt på hans garageuppfart och det var då jag lärda mig dagens första nyttighet:

Ett kanttrådsdäck kränger du enkelt av utan däckkrängare om du tar däcket mellan tummen och pekfingret och klämmer ihop det så att båda kanttrådarna lägger sig i mitten där fälgen är lite lägre - sen är det en kakbit att kränga över ena kanten av däcket över kanten på fälgen - Voilá!

Bräcke - Örgryte - Mölnlycke - Benareby - Hällesåker - Bisarr hagelkaos - Snipen - Säröbanan - Bräcke

Måste slå ett slag för Gore Bike Wears Xenon Softshell-serie. Minusgrader och hagelstorm fixade jackan, bibtightsen och handskarna galant. Hade bara dubbelt underställ under och varm varm och go när jag kom hem - oron över att frysa var helt obefogad! Rekommenderas varmt!

Dagens andra nyttighet kom jag på själv i kön på Seveneleven där jag skulle hämta ut en gratis (kaffekort....6:e gratis) kaffe på väg till kontoret efter cyklingen. Första koppen på dagen får gärna komma från Seveneleven och den får ännu hellre komma efter ett hårt träningspass - ljuvligt! I alla fall...en kompis knackade mig på ryggen och undrade hur läget var inför tävlingen. Den sista tiden har jag alltid besvarat den frågan genom att börja med att konstatera att hälen är kass och att jag ligger back med löpträningen...vilket jävla BS - snacka om att mata min egen hjärna med fel input. Så det var där och då det slog mig att:

Jag skall vara fruktansvärt glad och stolt över den träning jag gjort och inte missnöjd över den jag inte gjort!
Jösses vad klokt!

Dagens tredje insikt är kort och gott rubriken; negativt är positivt! I alla fall när det gäller träningsgenomförande och intervaller. Numera är ambitionen att all träning skall genomföras med negativ split, dvs andra halvan av sträckan går snabbare än första. Alla intervaller oavsett gren går i lätt ökande fart.

Simmar du 12x200 går varje 200-ing negativt dvs sista hundringen snabbare än första. Dessutom sker en fartökning relativt sett den förra 200-ingen i en frekvens om 4 dvs farten ökar över fyra 200-ingar. Det innebär att det går ganska snabbt på den 12:e...kanske inte görbart i alla lägen men ha med tänket i träniningen så bygger du automatiskt in fartträning!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...