Tävlingspremiär

Jag gillar att meka cykel. Jag gillar nämligen att ha prylarna i ordning inför start. Få saker gör mig mer  förbannad än när min prestation stoppas av tekniskt strul. Därför njuter jag av att få hänga TREK'en i mekstället i carporten och skruva, tvätta och smörja...ofta och länge. Inför Göteborgs Triathlon hade jag dessutom mekat runt bromsarna för att få plats med de nya lite bredare och vaaaansinnigt snabba kolfiberhjulen. Jag skall dock önska mig ett riktigt mekställ av tomten. Nu har jag flyttat ut armbågsstöden 3 cm på var sida vilket gör en enorm skillnad. I och med att jag breddar "stancen" så åker jag mycket mer avslappnat och samtidigt kommer jag ännu mer aero.


Misstanken om kortad simbana skavde lite jobbigt i huvudet när jag förberedda Axel för start i pojkar -11, där han för övrigt gjorde en heroisk insats på sin illgröna mountainbike. Så nöjd och glad kille efter målgång! Nåväl, kortare simbana innebär mindre avstånd till de mer snabbspringande konkurrenterna i fältet - inte bra! Jag och Ted låg och tjuvkikade på varandra upp till första bojen där jag tappade honom som ett resultat av min katastrofala rundning och hans enormt bra rundning. På OW-träningarna har jag tydligt dragit åt vänster - så även nu - vilket i och för sig brukar lösa sig allteftersom våtdräktssimnigen ökar i frekvens. På hemvägen hade jag sällskap av Gary från Alingsås - vi brukar vara jämna på simsträckorna oavsett distans. Långlöpningen från vattnet skickar alltid upp pulsen i topp och Gary passade väl på att rycka lite i backen och fick 10 meter. Ut ur T1 var vi jämna. Jag tog det riktigt lugnt i den första kurvan då jag gått omkull förr på blöt vägbana. Mötte Ted med 200 meter kvar till vändpunkten vilket kändes bra såklart och Gary var bara de lagliga 10 metrarna framför. Tryckte på så gott det gick utan att spränga benen, köttade om Gary och mötte Ted igen på samma ställe även på andra varvet. Därefter tappade jag nog lite men avståndet bakåt ökade ändå! Gött! In mot växling och självklart har jag missat att ta ur fötterna ur skorna... Rookiemiss i klass med SPD-vurpa... Så i uppförsbacke med knapp styrfart krånglar jag ur högerdojan och fipplar med vänstran så jag får den i handen och springer med en sko på foten och den andra med handen i till min plats. OK T2 men hade missat att lägga fram gel'en... Skönt första löpvarv och likaså andra. Hade bra koll på fältet bakom - framför fanns det bara snabba 25-åriga seniorer och Ted att jaga - jag mötte Gary på exakt samma ställe. Tredje varvets sista hälft var tungt och jag behvde sträcka upp mig själv rejält för att håla formen. Har nog sällan längtat efter en Enervit Liquid så mycket som just då... 4e varvet lät jag gå något avstannande - behövde inte jaga det absolut sista ur mig när jag kände att jag var hemma med 1a-platsen. Skön säsongsstart! Prylarna rockar och ännu tid att se till att kroppen kommer göra det!


Århus Challenge 70.3 17/6 är nästa utmaning.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...