Challenge Århus

Shit vad tiden rinner ifrån mig...skulle ju skrivit om allt kul som hänt senaste tiden. Göteborg triathlon och Challenge Århus... Det är tidig simträning på Valhalla i morgon 06:30 och sen ett KM på cykel över 15 km på kvällen så jag behöver sova. Något jag redan passat på att göra till Bollibompa faktiskt. perfekt eftermiddagstupplur. Challenge Århus var en riktigt trevlig upplevelse - och dessutom nära Göteborg. Vi åkte ut från Varberg 08:00 på lördagen och hem från Fredrikshamn 20:00 på söndagen.
På grund av låg vattentemperatur men en ovilja att behöva korta simningen så flyttade arrangörerna simstarten 5km söderut och byggde en helt ny T1'a med allt vad det innebär av cykelrack för 1200 cyklar och transporter av bikebags tillbaka till TC. Imponerande! Så jag inte missar att säga det - testa denna tävlingen! Bra arrangemang, bra funktionärer, krävande cykelbana, citylöpning och nära Sverige!
Jag gillar att ha styr på tekniken så när jag upptäckte att växelföraren nog fått sig en kyss och jag hade begränsad tillgång till växlarna växte stressen. Jag fick inte ordning på det så jag bestämde mig för att smyga in växlarna i 90 km - på en bana där det är måååånga växlingar. Jag gillar att växla mycket - det är ett bra sätt att få jämn effekt på rullande banor och för mig att få med mig farten upp över krönen - där finns det mycket tid att hämta om man kan gå på direkt med rätt växel.

Fullt fokus
Simningen var en rektangelbana i lagom choppig sjö - något jag trivs i och är van vid genom alla simpass Tylösand - Tylön ToR. Kanske hjälper kroppsstorleken till att hålla styr genom vågorna. Jag startade långt ut till höger i främsta startled i startvåg 3, 15 minuter efter PRO-klassen och 10 minuter efter tanterna i rosa badmössor. Strategin vara att gå ut hårt och hitta fritt vatten och vid första bojen 50 meter ut var jag först och kunde slå av något. 15:e simtid och snabbast i H40 var 6 minuter efter bästa PRO-tid. Helt OK och med känslan av att med mer OW-träning kommer det att kunna gå snabbare!

Tappat två placeringar - på jakt!
Tappade två placeringar i T1 eftersom jag varit duktig och gjort som instruktionerna sa, dvs alla lösa prylar i bag'en... Iväg på hojjen med vetskapen om att växlarna var taskiga. Kände mig stark redan från början och körde tidigt om en av de två jag tappat till i växlingen. Banan är kuperad och går på små vägar med många avtagsvägar, 90-graders kurvor och dolda kurvor ute på danska landsbygden. Spöregna gjorde det också bitvis men eftersom jag gillar svalare tävlingsväder passade det fint! Både gel'ar och dricker sportdryk - men första 30 minutrarna bara vatten med Resorb. Reflekterade vid ett tillfälle när det stank duktigt med grispiss att lukt är partiklar... Sista två milen hem gick på nylagd asfalt och lätt utför - Yihaaaaaa! 20:e cykeltid!


Kom ihåg att kliva ur skorna denna gången!
In i T2 och fattar först inte varför jag inte får i fötterna i skorna. Försöker igen utan framgång. Inser då att jag har mina gel's i skorna så jag lägger nog 15 sek per sko för att få ut gelförpackningarna. Ut på pigga och sköna ben. Löpvarvet går först som en out-and-back mitt o Århus på 3 km följt av ett varv i villakvarteren på 4 km. Första delen var perfekt för att kunna hålla koll på vad som hände bakåt. Jag visste ju att jag hade cyklat om de två som jag tappade i växlingen och jag såg att han som cyklade om mig tappade duktigt på löpningen. Christoffer mötte jag på behörigt avstånd även om det krypte något mellan första och andra varvet. Jag håller frekvensen och Marcus ord om "foten upp mot rumpan" och "180 steg per minut" ekar i huvudet under första varvet. Under sista varvet är det mer "en fot framför den andra"-mantrat som rullar i ständig repris. 74:e löptid - tänk när jag lär mig springa!

en fot framför den andra, en fot framför den andra, en fot...

Det är alltid en förlösande känsla att höra speakerrösten på sista varvet. Det är en sån total bekräftelse på att det hela snart är över, på att nästa är vila, på att this pain is no more, på att another pain is going to set in...

I morgon är det KM över 15 km på cykel mellan rondellerna i Lindome och Kungsbacka. Då skall det gå fort igen..





Slowly getting there!



Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...