Nutrition plan my way


Okay...lika bra att offentliggöra den...min nutrition plan för Kalmar...eller egentligen hela dagsupplägget...för dig som vill ha lite idéer, tips och viss guidning MEN kom ihåg att nutrition är högst personligt! Det jag skriver nedan gör inte anspråk på att vara vetenskapligt förankra eller ens terapeutiskt förankrat utan bygger helt på mina egna erfarenheter. Ta åt dig av det du vill och lämna resten därhän.

Generellt sett gäller att du tar det snabba enkla kolhydraterna så sent in i racet du kan och de långsamma komplexa så tidigt du kan på så låg puls du kan! Detta pga kroppens förmåga att bryta ner och "göra" om kolhydraterna till glykogen till musklerna. Du behöver mycket blod "i magen" för att ta omvandla de komplexa kolhydraterna och transportera ut glykogenet

För mig innebär detta:

Från och med torsdage innan Race - Kontinuerlig tillförsel av Carboloader med komplexa kolhydrater, något ökat saltintag, högt vätskeintag men INTE bara vatten - du vill inte kissa ut salterna igen!!!!!

04:00 ett varv på simbanan
05:00 frukost med flingor och bacon, kaffe och carboloader
07:00 Start Sim

08:00 - 12:45 (Cykel) 4-5 Enervit Presport i kombination med 5-6 Enervit Liquid competition i flaska på ramen, 4,5 liter sportdryck från vätskestationerna

12:45- 16:15 Vätskebälte med 2 flaskor resorb, 2 flaskor redbull/Cola för SENT intag. I övrigt en enervit liquid competition i handen som "kompis" och Cola/vatten vid vätskestationerna. På slutet Cola, Cola, Cola och Cola men har du väl börjar Cola kommer du inte kunna sluta...

Ingen fast föda, bars eller annat - Pre-sporten kan kroppen ta upp under cyklingen - på löpningen kommer du ligga för högt i puls....

Steal with pride och kör hårt!

Kommentarer

  1. Tack för tipsen! Läser och begrundar... Har tidigare tänkt mig ett liknande upplägg!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...