2011 coming up

Äntligen...vilan är över och träningen är igång igen även om den sker i hyfsat ostrukturerad form och utan någon särskilt betungande stress. Så fortsätter jag fram till mitten av december och sedan ökar jag träningsdosen igen. Efter att ha legat högst på min egen Funbeatlista sedan i september är det just nu en lista jag inte tillbringar så mycket tid över att analyserar - konstaterar bara att jag är way behind. Vila, ja...det känns som att vila är det nya svart - överallt möts jag av budskap om vila, off-season och recovery...det finns tabeller över hur många golfrundor Craig spelar per dag under hans två månader långa off-season och det finns diagram över alternativa träningsformer som innehåller både surfing och bikramyoga ;-). Dessutom finns det många levande exempel i min närhet som mer eller mindre skippat tävlingssäsongen 2010, legat lugnt med träningen och upplevt en oerhört stark höst - dock utan att kunna använda det på tävlingsbanan.

Träning

Racepace - Racepace...det allra mest centrala nyckelbegreppet 2011 för mig alla kategorier. Begreppet Racepace kommer både inkludera och exkludera. Det kommer inkludera högfartsträning och det kommer i viss mån exkludera lågenergiträning i slowfoxtakt. Det kommer stå för enorm trötthet, bombastiskt energiuttag och ökad skaderisk men det kommer också stå för ett eliminerande av den felande länken - min outtagna potential som triathlonlöpare.

Core training...verkar bli nästa års absolut viktigaste och mest avgörande träningsform alla kategorier. Om du kör funktionell magträning kommer allt från den interna peristaltiken till marafarten att förbättras i ett nafs. Grejjen är att det är inte vilka gamla sura sit-up's som helst som funkar enligt all tänkbar expertis. Det är först när du gör dem under ökad instabilitet som de tydligen bäst kommer till sin rätt. Nyckeln är att hitta hjälpmedel och övningar som ökar instabiliteten du skall träna på att överkomma. Balansboll, medicinboll, Bosuplatta, balansplatta, balansrullar - allt som gör att du skapar ökad instabilitet funkar som redskap. Det är ungefär som teknikdrills inom simningen - de skapar ett ökat motstånd/inbalans som du måste övervinna.

Styrketräning - och då snackar jag inte om BodyBuilding utan förlängningen av stabilitetsträningen. Utfallsgång, plyometriska hoppövningar, knäböjsupphopp med axelpress och tricepsdips på boll. 2 lunchpass i veckan...Stenhårt, asskönt och inspirerande!




Prylar

Feta hjul - hade du tänkt komma med ett par traditionella plasthjul till nästa säsong? Glöm det!!! Det kommer inte gå att göra resultat på något annat sätt än att köra på de nya feta plasthjulen. Fett är Aero helt enkelt - men "be aware"...det verkar bara gälla utrustning och inte användaren av utrustningen. De nya Zipp 404 Carbon Clincher sparar 3 sekunder över 40 km vid 300 Watt så rusa till butiken innan de tar slut!

Styrstam - Va sadusadu??? Har du styrstam??? Hahahaha - hörde ni killar?? Han har styrstaaaaaaaaaaam!!!!
Jag kan höra hur hånflinen sprider sig så våga inte komma med en ny cykel 2011 utan att den har integrerad front end á la Specialized Shiv eller Scott Plasma 3.

Metronom - 2011 kommer att bli ett år i pipandets tecken. Löpstegsfrekvensen skall upp och då kommer jag ta hjälp av något som piper 90 ggr/minut för det är den stegfrekvens jag skall ha - tror jag.
Mek
Key för 2011 är att kunna fixa en punka på snabbast tid. Ett varmt tips för alla som inte har x-tra tävlingshjul strategiskt utplacerade längs banan var 100ade meter är att ta 5h av värdefull träningstid och se till att ett däcksbyte sitter som en fläskläpp. Kör du på tubdäck så limma kl 18:00 (ventilen rakt ner), kl 22:00 och kl 14:00 - ca 15 cm vid varje ställe om du redan har lim på fälgen. Det räcker garanterat och dessutom så är det lätt att kränga av däcket - och då börjar du kl 12:00!

Vi hörs - nu skall jag ut och snöpulsa!

Kommentarer

  1. Håller med dig ang. Racepace Lars
    Ibland när man läser på funbeat skulle man kunna tro att thriathlon är en tävling i vem som kan registrera mest timmar, typ 7h cykling med 106 i snitt puls:-)
    /Mattias

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...