Öl i Lökken


 IMG_1488Prognosen lovade strålande sommarväder och en något tilltagande nordlig vind. Frågan jag ställer mig är som alltid om jag skal göra det som är riktigt kul eller det som jag är i störst behov av. I enklare termer betyder det en fråga om jag skall cykla eller springa. Med tanke på förra årets succé var svaret inte lång borta. Klart vi drar till Danmark. Stena Line har ju monopol på färjetrafiken från Göteborg och har tagit bort den grymma snabbfärjan kl. 07:00. Istället går slöfärjan kl. 09:00. Det passade oss egentligen rätt bra för då han vi med en frukostbuffé på ett hotell nära danamrksterminalen. Vilken smakstart!
Tyvärr visade det sig att färjan var fullbokad och paniken över att kanske behöva springa långt istället började gry i mig. Som tur var lyckade Jocke snacka med oss för 600 spänn per biljett. Det var 501 kr mer per biljett än vi räknat med...
Överfarten tillbringade vi på rygg med en handuk som huvudkudde. Sover riktigt gott gungad av vågor. Vi lämnade in väskorna på badhotellet The Reef's bagagerum med ansatsen att hinna bada efter cykelturen. 
Danmark är heeeeelt ljuvligt att cykla i. På Garmins inrådan tog vi Hjörringvej österut och sedan vänster på Lendumvej och på den tar du dig med lite knixar hela vägen bort till Lökken dit det är 65 km. Har du en GArmin GPS rekommenderar jag varmt att du tar så många småvägar du kan. Då får du cykla på fina små vägar i ett mycket vackert böljande landskap. I Lökken konstaterade vi NP på 290 Watt i snitt så vi tryckte i oss en helt OK buffé på "Fiskerestaurangen i Lökken" och till det rann det ner en liten almindelig öl. Första timmen efter alldeles för mycket mat var brutal...tur att Jocke strulade med GPS'en så jag fick hålla rapandet i schack.
IMG_1489
När vi kört förbi Löndrup började det klia i benen och på den lite större landsvägen blev det skaplig tröskelkörning i partempoformat. Det började bli lite disigt och avtagsvägen söderut tillbaka mot Fredrikshamn kom i den berömda grevens tid. Finrull 20 km till Fredrikshamn i medvind kändes fint. 
Rätt goa slidade vi in på The Reef strax efter 19 och med 1:15 till båtavgång. Då insåg vi att baren hade servering på bakgården och där finns både pool, dusch och bastu. Mycket passande så vi tog varsin öl av det större formatet, landade in i två solstolar och bara njöt den tidiga kvällssolen. Snikduschen därefter var ljuvlig.
Hemresan fördrev vi med alldeles för mycket godis och för lite att dricka!
Nästa år kör vi östkusten ner till Grenå och tar båten till Varberg hem. Kanske krävs övernattning då men det får det vara värt. Formatet med dagstur  Danmark är klockrent - du är inte borta från familjen så där värst mycket längre än en "vanlig" långrunda, du får nya vyer, du får dricka öl till lunchen och i alla fall jag hade bästa cykelsällskapet!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...