Förberedelser och prokastrinering

Med drygt tre veckor kvar till sommarens A-race i Motala borde jag börja toppa. Så blir det inte eftersom jag tänker ägna även innevarande vecka åt att köra ner mig ordentligt. Säsongen tar ju inte slut i Motala... I Motala är det riksmästerskap på ITU's långa distans och då är det 4k simning, 120 km cykel och 30 km löpning som gäller. Tävlingen är också VM-kval till 2015 och om jag kommer bland de 18 bästa är jag direktkvalificerad till tävlingen. Det vore fantastiskt roligt att få köra ett VM på hemmaplan. Träningen inför Motala består mest av långa cykelpass med inslag av tröskelintervaller. Just nu kör jag gärna 4x15-minuter på i snitt 340 W under en 16-milarunda för att tömma kroppen. I tillägg kör jag 4 minutersintervaller på 380W på ett brett kadensregister Monarken och de suger rätt fint i benen. Jag brukar börja på 75 RPM höja med 5 RPM per intervall upp till 90 och sedan ner igen.
Steal with pride!

I söndags hade jag ett riktigt bra löppass när vi sprang 12k med farthöjning varje 3k. Då började vi på 4:40 vilket kändes minst ganska mesigt men när vi avslutade de sista 3k på 4:04 så var det nog tur att vi inte gick snabbare på den första. Idag drog jag av ett löppass på bandet bestående av 6x4 minuter med 1 minuts gåvila mellan varje. Pacen var 4:00 förutom på sista där jag ville fresta med 3:50-fart.

Simningen har landat lite i bakvattnet och det behöver jag ta igen - trots min simmarbakgrund behöver jag hålla överkroppen vid liv med två simpass i veckan och det har jag inte fått till på ett tag. Det får jag kompensera med våtdräkstsimning i Sisjön och Delsjön istället.


24-27 juli kör jag Gore Tex Quattrathlon i alperna och tills dess gäller det att vara välshapad eftersom vi skall göra en del höjdmeter både till fots och på cykel. Det är en arrangemang som kommer att vara en fantastisk upplevelse och det finns fortfarande platser kvar för dig som vill anmäla dig och sedan jaga röster i din omgivning. Mycket av den träning jag gör nu kommer ge mig ett bra resultat där. Tyvärr skjuter jag upp all mountainbiketräning - jag har ju inte skaffat mig någon MTB. Så jag fortsätter väl att skjuta upp det tills jag skaffat en. Alplöpningen kommer gå fint då jag faktiskt börjar närma mig mina viktmål och då är det ändå en dryg månad kvar. Det känns riktigt bra.

Viktnedgången når jag genom att köra de långa cykelpass innan frukost där de första 75 minutrarna går ganska hårt och sedan slår jag av lite gran till Fatmax. Jag håller också igen på luncherna då jag gärna nöjer mig med en av Maxims stora barer efter löppasset. Jag ser dock till att aldrig gå hungrig - då vet jag att glassbyttan i frysen hänger löst på kvällskvisten.

Egentligen kör jag alltså på som vanligt och planen är
- 2 simpass/vecka + 1 open water
- 3 cykelpass (1 långpass med tröskelinslag, 2 pass med kortare intervaller)
- 3 löppass (1 lågpass på ca 90 minuter, 2 pass långa + korta intervaller på löppand, max 1h)

Bis später!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...