Marknadsföring?

Så gick ett viskande rykte på Playitas. Ett av de stora märkena i cykelsporten skulle launcha sin nya tempomaskin på hotellet. Visk, visk, visk…och en massa tröjor med det välkända märket på ryggen. Märket har tidigare gjort sig kända för att vara pionjärer inom cykeldesign och när det gället tempocyklar skapat verkligt futuristiska ramar med hög funktionalitet och framgångsrika segrar.

Om jag skulle presentera en världsnyhet på cykelsidan inom triathlonvärlden och ha ambitionen att hålla den hemlig fram till ett viss given tidpunkt då den skulle visas för världens cykeljournalister…då skulle jag nog fundera på om jag verkligen skulle gå runt med ett antal cyklar helt omaskerade eller otäckta flera dagar innan den först skulle förevisas på den anläggning som kanske i världen har flest triathleter per kvadratmeter under just januari. Det såklart sagt om jag verkligen ville att inga bilder skulle komma ut…

Efter det att ryktet börjat cirkulera, att beachflaggor satts upp vid receptionsentrén, att antalet T-shirts som tydligt proklamerade att cykeln är ”simply faster” identifierats på kända triathlonansikten och att antalet tunnhåriga, svartmuskiga och lätt överviktiga män ökat drastiskt är det klart att min uppmärksamhet på vad som kunde var på gång ökade. En eftermiddag på väg till rummet ser jag en kille och en tjej komma rullande på 5 cyklar som ganska tydligt varit ute på vägen. Det var olika hjul på cyklarna och vattenflaskorna på styret var sunkiga… Icke desto mindre var det en cykel jag aldrig sett och jag var snabb med att få upp telefonen med kamera. Döm om min förvåning när mannen på duktigt bruten Frengelska ropar att jag minsann inte fick ta några bilder och att det var hemligt och att nationen Frankrike minsann kunde gå under om det togs några bilder. Hallå!!! Vad hände med frihet, jämlikhet och broderskap? Nu hade jag sån precision med kameran att jag kunde ta en bild från höften och det var förmodligen den första icke auktoriserade bilden på det aktuella märkets nya tempomodell som togs. Rätt nöjd var jag faktiskt! Hela veckan har jag haft roaming frånslaget på telefonen men nu var det ju läge att låta åtminstone facebookvännerna få ta del av världsnyheten. Kanske underskattade jag mina facebookvänners triathlonintresse… Morgonen efter hade jag tre av de större svartmuskiga männen med tröjmärket på ryggen hängandes över min dagliga Birncher Müssli med myndig stämma och i kanon undrandes om jag lagt ut någon bild på Slowtwitch. Jag hörde på dem att i så fall hade det varit dåligt… åtminstone för mig… Slowtwitch är tydligen ett ganska stort triathlonforum på nätet och uppenbarligen INTE där en av världens största cykelmärken launchar nya modeller mha amatörfotografier. Därför var det med riktigt gott samvete jag kunde svara nej på deras ganska direkta fråga. De tyckte dock att det var underligt att bilden som låg på Slowtwitch var tagen i samma sammanhang som de vi hade stött ihop med varandra dagen innan. För att tala med de lärde på latin och med bönder på bönders vis reste jag mig upp, ryckte med axlarna och slog ut med händerna samtidigt som jag retoriskt konstaterade att jag inte bor själv på anläggningen. Tre mycket missnöjda herrar bad om ursäkt att de stört och vandrade vidare högljutt språkandes och vilt gestikulerandes.

Det roliga i sammanhanget är att en bekant på plats fick radera bilderna från sin kamera och visa för en svartmuskig herre att bilden var raderad i kameran…

Så lite tips till marknadsförare som skall lansera världshemliga, toppmoderna, ultraavancerade och paradigmskiftande cykelprylar:

  • välj en lokation där det inte finns några som har intresse av produkten what so ever
  • gör inget väsen av själva lanseringen förrän vid just lanseringen
  • om man skall gå runt med cyklarna bland ett hundratal triathleter med järnkoll på prylar bör cyklarna vara täckta med bike covers – och en idé jag ger bort kostnadsfritt är att på bike cover trycka den täckta produktens logga...
  • jobba med rätt medarbetare
  • inse att det kanske har ett värde med ”smyglansering”
…och jag funderar fortfarande på vad jag skall skriva på fakturan. ”Marketing consultation”, kanske. Eller ”Advertising and web publish services” räcker?


Allt gott - lägerrapport kommer inom kort!

Kommentarer

  1. Dagens understatment "Slowtwitch är tydligen ett ganska stort triathlonforum på nätet" :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...