Min jul som hund

I år börjar nästa år redan efter jul... Målformuleringarna är tydliga på en mängd olika plan. Som egen företagare och Rekryteringsrådgivare, som pappa och make, som individen Lars och som triathlet. Ett av de mål som ligger närmast för ögonen men som också är ett av de mest utmanande är attjag skall sluta bete mig som en jävla hund...

I år började hundlivet redan dan före dan före dopparedan då hela familjen gled in på Långedrags värdshus för ett numera traditionellt julbord. Riktigt bra sådant förresten. Rekommenderas varmt. Men Rosencrantz hade ju sprungit ett ganska OK pass på lunchen och bara fyllt på sparsamt med energi vilket såklart ledde till ett frosseri som lätt hade platsat i "Seven". Ironiskt nog hade vi bordet bredvid en hundkorg...
Fredagen tvingade jag till att starta något energifattigare. Lättare simpass på morgonen följt av den godaste koppen kaffe var väl OK. Likaså Mivitotalbaren efter styrkepasset på lunchen. Tyvärr lät jag ett helt gäng skumtomtar, en ansenlig mängd Paradischoklad jämte en blandning av plockgodis kompensera för utebliven riktig lunch. Tror faktiskt att jag också lyckades trycka ner en eller två av Jennys fantastiska lussebullar med mandelmassefyllning alldeles för nära intervallpasset på löpbandet. Men å andra sidan höll jag mig väl påfylld genom både det och spinningpasset efteråt.

På dopparedan var ju magen väl uttänjd så lika bra att börja fylla den tidigt. Julgröt, macka med julskinka följt av...mer Paradischoklad och lite NonStop. Fylls Paradisaskjäveln på av sig själv, eller? Julaftonsfika hos mamma & pappa med nöttoppar, mjuk pepparkaka, hård pepparkaka, mandelmusslor med jordgubbssylt o grädde - kort sagt en juste uppladdning inför tuppluren framför Kalle Anka. Barnens kusin Simon 3 år var med när jag snarkade in på sackosäcken lagom till tokpippin satte igång. Undrar om jag kommer bli ihågkommen där som "Farbror Lars som alltid sov till Kalle Anka..."?
När tomten packat ihop och dragit vidare var det dags att fylla hundskålen med julens läckerheter ett par generande omgångar - dock med viss återhållsamhet kring kolhydraterna... Det är ju ett par hundra år sedan det ansågs fint att gå ut runt hörnet och kasta upp för att sedan kunna fortsätta äta så det lyckades jag ändå hålla mig för god för. Stolt!! Behöver jag påtala att min nos för skumtomtar, paradischoklad och M&M's inte alls försvagats av vare sig Mor Annas tomatsill, grönkål eller Östgöta Sädesbrännvin. Inte en skål stod orörd och inte en minut på Funbeat...

Juldag i hundkorgen...och som om inte julafton var tillräckligt så var inte suget mindre än att jag bjöd in hela familjen till en repris hos mor & far på juldagen. Mer skumtomtar, M&M' och såklart Paradis - inte heller idag var godisskålarna tabu. Självbevarelsedriften fick mig åtminstone att efter en tvåtimmarsvila i hundkorgen transportlufsa mellan Bräcke och Sisjön. Men Cheeeezus vad jag längtade efter ett tröskelpass på hojjen!

Come Boxing Day och även en hund känner väl behov av sans och balans - dax att balansera så 100 minuter på spinningcykeln uppdelade på 4x15 minuter återställde faktiskt balansen åtminstone för stunden. Om jag i hittills agerat hund i jul så var det mer av en hamstar i hjulet nu. Jag tackar min lyckliga stjärna för att barnen beställde Tacos till middag...vilket varje gång får mig att välja korgen före bordet.

Det är tufft att vara hund men nån måste göra skitjobbet. Nu loggar jag ut julen, och återgår till min vanliga morgonsmoothie, en och annan proteinbar och övriga matrutiner som det går att upprätthålla vettig träning på. Träningen fortsätter på god inslagen väg med lite längre löppass på schemat. Vecka 2 landar jag med förbundet på Las Playitas och har ett helt gäng välplanerade cykelpass med mig till de 40 deltagarna vi skall coacha genom en härlig träningsvecka. Dessutom har de en heeeeelt grym buffé....

VovVov, GläfsGläfs!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...