GORE-TEX Alpine Quattrathlon

Nu skall det äventyras! 24-27 juli kommer jag köra GORE-TEX Alpine Quattrathlon (otroligt svårt att uttala...) tillsammans med drygt 30 andra löp- och cykeljunkies under ledning av bland andra Jan Frodeno. Du kan också vara med - Jag tycker verkligen du skall gå in på GORE-TEX Alpine Quattrathlon's hemsida för att läsa mer eller ta dig direkt till anmälningssidan här. Det är dock den enkla biten - sen gäller det att få vänner, bekantar, svärmödrar, kusiner, kollegor och (alla) andra i din omgivning att rösta på dig. På hemsidan står det mer om hur urvalet går till. GORE-TEX, Asics och Gore Bike Wear står för utrustning, resa, kost och logi - vi deltagare står för att förmedla våra upplevelser i ord och bild på olika sociala kanaler. Fantastiskt kul och inspirerande! 

Vi kommer köra fyra discipliner under fyra dagar i fyra länder. Första delsträckan är en fjällöpning över 25 km och 1200 höjdmeter med start i Tyskland och mål i Österrike. Andra dagen kör vi 140 km landsvägscykel över 2300 höjdmeter och landar i Italien. Dag tre tillbringar vi på MTB och kör 45 km över 1700 höjdmeter genom att vi lämnar Italien för en sväng in i Schweiz och sedan tillbaka till Italien. Sista dagen springer vi 30 km på platten. 



Det är ju inga extrema distanser men evenemanget innebär en del utmaningar för mig såklart. Det var till exempel längesedan jag satt på en MTB. Senast var nog Finnmarsturen 1998 och jag känner verkligen ett sug efter att få ge mig ut i skogen igen. Fjällöpningen är såklart också en utmaning. 92 kg behöver nog bli minst 5 färre för att göra mig rättvisa i bergen, tänker jag. Så eftersom jag bestämt mig behöver jag bara agera - välja bara föda som tar mig till målet... med start NU! 

Evenemanget ligger perfekt i tiden en månad efter RM'et i Motala på ITU's långdistans (4 km-120km-30km) vilket jag ser som mitt A-race i år. Quattrathlonet ser jag som min absoluta A-upplevelse och jag kommer se till att jag är väl förberedd för att vara en förebild och inspiratör för övriga deltagare. Det gäller såklart både fysiskt och mentalt. GORE-TEX är tydliga med att det inte är en tävling i vanlig mening utan mer en upplevelse du delar med de andar som blivit utvalda. 

Jag vill passa på att rikta ett stort tack till Malin Lundskog på Hälsa Mera för den tanke hon hade som sedemera ledda fram till de inspirerande dialogerna med Kerstin på kommunikationsbyrån Greyling.

Låter det spännande? Gå in och anmäl dig nu så kanske vi blir team mates!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

När är bra gott nog?

Whines2Whales 2018

Jag köpte en lott...